Augusti 2023

Ordförandebrev, augusti 2023

Hej, medlem!

Efter en sommar med en minst sagt varierande väderlek, åtminstone om man som jag har befunnit sig i Gästrikland, har verksamheten inom SPF Seniorerna Gavle åter börjat ta fart. Ett varierat program för hösten bör ha nått alla medlemmar med registrerad e-postadress i senare delen av vecka 34.

Enligt de informationer som jag har kunnat inhämta på plats, kommer Hedvigslundskyrkan från september att kunna erbjuda ett betydligt större utrymme för våra träffar där. Det möjliggörs genom att Hedvigslundshallen delas. En del av den lokalen förses med uppemot 200 sittplatser. Möjligheterna till bildvisning förbättras, utan störningar av dagsljuset. I loungen kommer, liksom tidigare, fika att kunna erbjudas.

Gavle har till skillnad från en del andra SPF-föreningar ingen entréavgift till sina vanliga månadsträffar. Det gäller även träffar i den egna lokalen på Sockerbruksgatan 46. Gavles styrelse strävar även efter att föreningens aktiviteter i möjligaste mån ska täckas av medlemsavgifter. Det man vill äta och dricka får man däremot själv stå för. Styrelsen anser att detta är en sund huvudlinje. Ibland görs undantag - i båda riktningar.

I Hedvigslundskyrkan finns det möjlighet att köpa fika. Det betalas direkt vid ”incheckningen”, kontant eller med Swish, till våra företrädare på plats. Hedvigsundskyrkan fakturerar därefter Gavle antalet förbeställda fika. Styrelsen strävar efter att variera fikautbudet. Eftersom vi vid månadsträffar inte har - och inte vill införa krav på deltagaranmälan i förväg - kan situationer uppstå, där fikat inte räcker till. Jag hoppas på din förståelse för detta.

Har du förslag till aktiviteter eller programinnehåll, som du tycker passar i Gavles verksamhet, hoppas jag att du inte tvekar att lyfta dessa till styrelsen/programkommittén. Det kan du göra genom ett e-brev till gavle@spfseniorerna.se. Du kan förstås passa på att prata med någon i styrelsen i samband med aktiviteter.

På styrelsens/programkommitténs vägnar hälsar jag dig välkommen att ta del av det Gavles verksamhetsutbud. Det har dig och övriga medlemmar för ögonen.

Anders M. Johansson, ordförande