Ordförandebrev januari 2024

Gävle den 22 januari 2024

Tiden går förstås inte fortare än tidigare, även om det känns så. Vi är hur som helst redan på väg att skymta slutet på årets första månad. Det är därför på sin plats att föreningens verksamhet redan har påbörjats. När detta skrivs har en träff med fokus på I 14:s historia, en pubafton och en hockeykväll redan passerat. Dessutom har gruppverksamheter av olika slag påbörjats. Mycket mer återstår av första halvårets program, som jag hoppas att du har tagit del av.

Tisdag den 23:e kl 10 är det dags för årets första promenad/vandring. Ingrid Eriksson har axlat rollen som Gavles företrädare för dessa friskvårdsaktiviteter. Ingrids e-postadress är: ingrid.h.eriksson@telia.com.

För den som vill ”hänga” med en ny bokcirkel finns det plats för ytterligare några deltagare. Kontakta Anhild Sundell om du är intresserad. Anhild når du på e-postadressen: anhbs@live.se.

Är du intresserad av bridge är Torsten Olsson din kontaktperson i Gavle. Torstens e-postadress är: torsten.g.olsson@gmail.com. Gavle samarbetar här med övriga SPF-föreningar i Gävle.

Årets folkhälsovecka i SPF Seniorernas regi genomförs den 20-24 maj. Vår vice ordförande, Ingrid Siksjö, har tagit på sig uppgiften att samordna programmet i Gävle. Ingrid tar tacksamt emot förslag på aktiviteter, som du är beredd att delta i genomförandet av. Tänk på att folkhälsa är ett mångfacetterat begrepp med åtföljande möjlighet till en bredd av aktiviteter. Skicka ditt uppslag till Ingrid på e-postadressen i.siksjo@gmail.com. Gör det nu eller åtminstone så snart som möjligt.

På torsdag klockan 14 har Gavle en större träff på Hedvigslundskyrkan. Där kommer Göran Persson, lokalt förankrad fotograf, att visa bilder och berätta om upplevelser kring sina ”skott”. En särskild inbjudan skickades ut med e-post den 17 januari. Jag hänvisar till den.

Årsmöte anordnas den 22 februari klockan 14 i Björke, där vi håller till i Equmeniakyrkans lokaler. ”Måndagsgruppen”, ett 12-personersband, komma att underhålla oss. Den som gör en deltagaranmälan, kommer att bjudas på fika med både smörgås och kaka. Kallelse och beslutsunderlag kommer i närtid, så håll koll på din inkommande e-post.

I tidigare brev har jag efterlyst dig, som skulle kunna fungera som kassör i föreningen. Du finns ju där. Valberedningen har inte fått napp i sina riktade försök och ingen av 700 medlemmar har hört av sig till mig på annat sätt. Om du inte tidigare har upplevt det, så kan jag försäkra dig om att det är både meningsfullt och roligt att göra ideella insatser för medmänniskor. Parallellt finns det utrymme för mycket annat i livet.
Ställd inför avsaknad av engagemang som kassör, gör styrelsen nu en inre omorganisation av arbetet. Behovet av kassör är därmed löst inför det stundande årsmötet. Men det kommer fler årsmöten och det bedrivs en löpande verksamhet med behov av funktionärer.
Är du en av dem som vill vara med och göra skillnad? Hör av dig!

Anders M. Johansson

andersmjohansson1@gmail.com