Ordförandebrev oktober 2023

Gävle  2023-10-24

Bäste medlem,

Det står inte på förrän år 2024 är här och med det ett nytt verksamhetsår. Styrelsen hoppas - att tillsammans med dig och andra medlemmar - kunna sätta ihop ett program som svarar mot se variationer på intressen/behov och förutsättningar som finns inom SPF Seniorerna Gavle.

I varje ideell verksamhet är medlemmarna en omistlig resurs. För SPF Seniorerna är medlemmarna dessutom faktiskt skälen till att vi finns till. Styrelsen gör sitt, det kan jag garantera, men den behöver avlastning för att allt ska fungera. Den som tar på sig en ideell uppgift, kommer att få erfara att man själv oftast mår bra av engagemanget. Insatsernas slag och omfattning kan variera från person till person. Oavsett omfattningen behövs det engagemang du kan bistå med. Tveka därför inte att ge dig till känna.

Påverka vårens program
Programkommittén efterlyser idéer/förslag från dig på innehåll i Gavles träffar och andra aktiviteter under i första halvåret 2024 eller senare. Det kan gälla månadsträffar, träffar i vår egen lokal (med 20 platser), andra träffar, studiebesök eller annat. Skicka dina förslag så snart som möjligt till gavle@spfseniorerna.se. Om du känner för att ingå i programkommittén får du gärna ge dig tillkänna till samma adress.

Ny bokcirkel på G
Det finns ett intresse för ytterligare en bokcirkel, som föreningen inte har kunnat svarat upp mot. De två bokcirklar som redan finns är fulltecknade. På nyåret finns det nu möjlighet att starta en tredje bokcirkel, vilket är glädjande. Det möjliggörs av att en medlem ställer upp som cirkelledare. Du som är intresserad ska snarast möjligt meddela ditt intresse till gavle@spfseniorerna.se . Cirkelledare är Anhild Sundell.

Funktionär för en del av friskvården
Styrelsen behöver komma i kontakt med dig  som kan tänka dig att göra en insats inom en del av föreningens friskvård, närmare bestämt promenader/lätta vandringar. Gavle samarbetar här med Ankaret. Uppgiften är att varannan vecka (med uppehåll runt jul/nyår och under sommaren) planera promenader eller lätta vandringar. Det behöver inte vara en ny sträcka varje gång, även om många uppskattar viss variation. Handlingsutrymmet är stort. Det viktigaste är att vi rör på oss och umgås tillsammans! Vill du höra med om detta, skickar du dina kontaktuppgifter till gavle@spfseniorerna.se så snart som möjligt.

Fler handledare till IT-caféet
IT-caféet, som drivs i samarbete med övriga SPF-föreningar i Gävle och Studieförbundet Vuxenskolan, är uppskattat av många som behöver praktisk stöttning i handhavandet av sin mobiltelefon, surfplatta eller dator.
Bosse Westerlund, initiativtagare och digitaliseringsansvarig i Gavle och Gästrikland, och de som tillsammans sköter verksamheten, behöver bli några fler. Vill du dela med dig av dina praktiska kunskaper till andra? Kontakta i så fall Bosse så får du veta mer. IT-caféet är öppet varannan onsdag kl 14-16 på Drottninggatan 6. Du förväntas inte finnas på plats varje gång och det är ett av skälen för att vi nu säker fler handlare. Bosse nås via bosse.westerlund@emrik.se.

Nyfiken på Berlin?
Kom och lär känna Berlin tillsammans med SPF Seniorerna Gavle! Vi utforskar staden i en studiecirkel, dess historia och sevärdheter. Cirkelledare är Siw Hammarberg.
Studiecirkeln är tänkt att starta den 15 januari med fortsättning varannan vecka till och med 25 mars. Vi träffas i Gävles lokal på Sockerbruksgatan mellan kl 14-16. 10 platser. Anmäl dig till gavle@spfseniorerna.se så snart som möjligt.
Om förutsättningar finns kanske det anordnas en resa till Berlin …

Novembers program
7   80-årskalas för särskilt inbjudna medlemmar. Anmälningstiden har gått ut.
8   IT-café
14 PUB-afton på Pitcher’s. Det är bara att komma.
22 IT-café
23 Månadsträff med tidigare smittskyddsläkaren Signar Mäkitalo. Inbjudan kommer.
28 Vinprovning. Inbjudan kommer.

Därutöver spelar vi boule, canasta, schack och läser böcker tillsammans.

December - vi lyfter lite på locket
Närmare december återkommer vi med inbjudningar till vinprovning och julbord.

Ha det gott och njut av det som hösten erbjuder!

Vänliga hälsningar,
Anders M. Johansson