Ordförande har ordet

Gävle den 23 april 2024

Under senare tid har en hel del uppmärksamhet ägnats åt det påverkansarbete, som är en viktig del i SPF Seniorerna, på alla organisatoriska nivåer. Lokalt har vi gjort oss hörda. Kommunen är påminda om att vi - utan att förhäva oss - både vill och kan bidra till samhällsbygget. Nu är det viktigt att på olika sätt backa upp våra företrädare i det kommunala pensionärsrådet.

Programkommittén jobbar med andra halvårets verksamhet. Men det är en hel del på gång före sommaren. Innan den här veckan är slut har flera av oss förhoppningsvis promenerat runt Grodsjön och 100 SPF-are har sett Folkteaterns uppsättning av ”Kallocain”. Vi fyller hela salongen och föreställningens sägs av tidigare publik vara mycket sevärd. Själv ska jag ägna onsdag-torsdag åt en konferens utanför Stockholm, där förbundsstyrelsen och distriktsordförande och andra deltar. Viktiga frågor för SPF står i fokus. Jag kommer inte dit oförberedd.

Under förhoppningsvis sköna maj väntar inte minst Martas våfflor i Boulognerskogen, Folkhälsoveckan (v 21) med ett omfattande och varierat program samt vårlunch på Huselliharen. Inbjudningar kommer via det nya medlemsregistret (liksom tidigare centraliserat), som tycks fungera enligt plan.

Jag passar på att rekommendera SPF-appen. Den kan du kostnadsfritt hämta hem där du vanligtvis skaffar dina appar. Appen ger dig tillgång till allt som finns på SPF:s hemsidor. Sök på SPF Seniorerna, hämta hem, installera des och ange föreningens namn som är Gavle (aldrig (Gävle). Det minskar risken att du missar något som du vill vara med om. Problem med appen? Besök SPF:s IT-café eller fråga något som du litar på.

Jag önskar oss alla en skön vår!

Anders M. Johansson
Ordförande

PS Gävle taxi har en ny svarsfunktion när man ringer 026-129000. Den kan te sig krånglig.

Vill du ha seniortaxa (= 20 % på taxameterpriset) ska du svara JA när du får frågan om stor bil och avtalstaxi. Deras app är annars lätt att manövrera. Några intressen i företaget har jag absolut inte. Det finns flera taxibolag …