Ordförandebrev sepember 2023

Ordförandebrev september

Gavles medlemmar har haft möjlighet att bekanta sig med Hedvigslundskyrkans nya samlingslokal. Det är en del av den tidigare Hedvigslundshallen, som håller på att förändras. Redan nu finns det 180 bekväma stolar, en upphöjd scen med utmärkt ljud och bild. Vad som återstår är en del inredningsdetaljer inklusive en bättre trappa till scenen.

Loungen i Hedvigslundskyrkan, där vi tidigare haft våra månadsträffar, är numera den plats där vi som vill fikar tillsammans. I Gavle betalar du oftast inget extra - utöver medlemsavgiften - för att delta i verksamheten, även om undantag förekommer. Däremot betalar du för det som du väljer att i förekommande fall dricka och äta.

Om det inte särskilt anges i inbjudningar, finns det inget krav på deltagaranmälan till aktiviteter av olika slag. Det ger dig personlig flexibilitet och förenklar föreningens administration. En nackdel är att styrelsen måste reservera sig för slutförsäljning av fika. Det är något som vi alla har att hantera i vår vardag och som styrelsen därför hoppas på din förståelse för.

Du får en hel del inbjudningar från Gavle. Det beror på att verksamheten är omfattande. Gavle förmedlar också en del inbjudningar som inte har Gavle som arrangör. Det görs med restriktivitet och endast om aktiviteten bedöms komplettera vår egen verksamhet. Låt inte inte detta fungera som ett stresspåslag, utan som möjligheter för dig. Du förväntas inte vara med på allt.

I dagarna startar en grundkurs i bridge i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan och Gävle bridgeklubb. Initiativet togs av en medlem. Tack, Torsten! Styrelsen tar gärna emot fler önskemål/förslag och ser om det går att göra något av dessa.

Gavles medlemsträffar - månadsträffar och träffar i föreningslokalen eller på annan plats - handhas av programkommittén. Den består av Marta Forsbring, Margaretha Stålquist, Kristina Mikaelsson, Kerstin Monk och Göran Persson. De är mottagliga för önskemål/förslag från dig och övriga medlemmar. Kontaktuppgifter hittar du på vår hemsida: spfseniorerna.se/gavle, sedan ”om föreningen/kontakta oss/funktionärer”.
Eller så skickar du ett mail till vår mailadress: gavle@spfseniorerna.se

Närmast väntar ett anförande om våld i nära relationer och äldres utsatthet 28/9, en visafton 10/10 och en filmkväll 28/10 samt en hel del annat. Ett programblad har skickats ut och finns även på hemsidan. Till varje träff kommer även en inbjudan. Om det ställs krav på deltagaranmälan är det inte möjligt att anmäla dig innan inbjudan är ute. Håll koll på din mejlbox!

Välkommen att ta del av Gavles verksamhetsutbud! Det är till för dig och ditt välmående.

Anders M. Johansson, ordförande