Ordförandebrev mars 2023

Gävle 28 mars 2023

Den 20 mars var det på dagen 40 år sedan SPF Seniorerna Gavle bildades, då under namnet Pensionärsföreningen Gävle. På Gavles hemsida finns en artikel om föreningens historia, som jag rekommenderar den intresserade.
I skrivande stund består Gavle av 668 redan betalande medlemmar. Vid årsskiftet 2021/2022 hade vi 583 medlemmar. Gavles medlemstal ökar således.
Varje år behövs det ett tillskott av nya medlemmar. Annars skulle kraften i föreningen successivt avta. Det är naturligt i vilken seniorförening som helst. Om seniorer märker att SPF Seniorerna Gavle gör skillnad, bidrar det till att ytterligare seniorer söker sig till oss.
Det gäller samtidigt att hela tiden kunna hantera tillväxten. Det är ni som redan är medlemmar, som är viktigast.
Det känns förstås inte bra när inte alla, som vill vara med på en aktivitet, inte får plats eller när det blir trångt ibland. Å andra sidan är sådana situationer inte unika. Det är så det ser ut i verkligheten. Att vi hjälps åt och har tålamod, underlättar alltid.
Det är förstås glädjande för oss att Hedvigslundskyrkan har beslutat att bygga om. Hedvigslundshallen kommer att delas. Den ena halvan kommer att inredas för möten av olika slag med betydligt fler (och bättre) sittplatser än vad som ryms i loungen. Det kommer även att finnas bra möjligheter att visa bilder. Loungen, där vi just nu håller till med månadsträffarna, kommer att fungera som cafeteria. Förändringen planeras vara genomförd till 1 september och svarar även mot församlingens egna behov.
Du som har förslag om programpunkter för hösten eller senare, uppmanas kontakta:
Marta Forsbring marta.forsbring@gmial.com eller Margaretha Stålquist margaretha@stålquist.se, som båda ingår i Gavles programkommitté.
Det mesta av programmet under första halvåret ligger redan ute. Det kommer därutöver ytterligare någon promenad/vandring och en folkhälsovecka 8-12 maj.

Några korta påminnelser:
- 4 april är det konstvisning på Länsmuseet klockan 14:00. Den som vill äter innan dess gemensam lunch i Musikhuset klockan 12:30.
- 5 april kan man få lära sig att handla på ”nätet” på IT-caféet (Vuxenskolan) klockan 14.
- 12 april vandrar vi och äter korv med bröd i Hemlingby.
- 18 april är det PUB-afton på Pitchers.
- 27 april är det månadsträff och då kåserar Gunnar Björk om sitt uppdrag för kungahuset.

Styrelsen skickar e-post om träffar av olika slag. På hemsidan spfseniorerna.se/gavle finns alltid Gavles program. Facebookgruppen SPF Seniorerna Gavle kompletterar Gavles kommunikation.
Avslutningsvis hoppas jag att våren snart är här, den om vi (läs: de flesta) längtar efter.

Glada hälsningar från
Anders M