Ordförande har ordet, April 2023

Gävle den 25 april 2023

En liten uppdatering från er föreningsordförande:

SPF Seniorerna Gavles programkommitté består av Marta Forsbring, Margaretha Stålquist, Kerstin Monk, Kristina Mickelsson och Göran Persson.
Kommitténs främsta uppgift är innehållet i föreningens månadsträffar, träffar i föreningslokalen och andra aktiviteter. Framför dem ligger närmast verksamheten under andra halvåret 2023.

Gavles friskvårdsverksamhet utformas däremot tillsammans med systerföreningen Ankaret. Christer Grönwald är sammanhållande kraft för Gavles del.

När jag tittar i min kalender hittar jag följande gavleaktiviteter under resten av april/maj:

27 april kommer medlemmen Gunnar Björk och berättar om närmare 50 års arbete för kungafamiljen. Det gör han vid månadsträffen. Gunnar är - vad jag vet - den enda man i Gavle som varit havande.

2 maj anordnas en informationsträff för nya medlemmar. 102 inbjudningar har skickats ut.

4 maj bär det iväg till Uppsala för besök i Bror Hjorths hus och på Medicinhistoriska museet.

8-12 maj genomförs den så kallade folkhälsoveckan, som är ett förbundsinitiativ inom SPF Seniorerna. Programmet för årets vecka finns tillgängligt på Gavles hemsida. Det har även skickats som e-post.

9 maj har vi möjlighet att träffa Ingrid Iremark med bakgrund som pressekreterare på statsministernivå. Inom utrikesförvaltningen har Ingrid varit departementsråd, generalkonsul och ambassadör. I Gävle är Ingrid kanske mest känd för sitt engagemang i symfoniorkesterns vänförening.

16 maj är det dags för en ny pubafton (obs det stod 18:e i utskicket men det skall vara den 16:e).

25 maj äter de som vill försommarlunch tillsammans på Skärgårdskrogen i Utvalnäs. Utöver dessa aktiviteter spelas det canasta, schack och boule samt läses böcker tillsammans.

Ett tag till löser vi IT-problem tillsammans på IT-caféet. Nästa gång är den 3/5 kl 1400, därefter den 17/5, 31/5 samt den 14/6. Sedan återkommer vi till hösten om intresse finns. Boka den redan nu.

Ny dag för den inställda våffeldagen återkommer vi med så snart vi känner oss trygga med vädret.

Dessutom finns det en grupp män i Gavle, som sinsemellan delar egna tankar och erfarenheter med varandra.

Så det händer en hel del i Gavle, vilket förstås är själva grundtanken bakom föreningen.
Till hösten ser jag fram emot att Hedvigslundskyrkan kommer att tillhandahålla betydligt fler sittplatser, dessutom i en lokal som möjliggör betydligt bättre bildvisning än loungen. Enligt uppgift ska möjligheten finnas från september. Loungen kommer i fortsättningen att disponeras för caféverksamheten.

Just nu hoppas jag på mer stabilt vårväder, mer sol och värme.
Ta hand om dig själv och dina nära & kära!

Anders M. Johansson