Ordförande har ordet

December 2023

Gävle, Luciadagen 2023

För några år sedan lyssnade jag till den svenskfinska professorn emerita (nordisk litteratur) Merete Mazzarella. Jag kommer inte ihåg hennes anförande, frånsett den avslutande uppmaningen: ”Gå nu hem och fundera på vad du verkligen vill göra resten av ditt liv.”. Jag triggades av Mazzarellas uppmaning. Efter ett tag insåg jag att den var krävande, närmast omöjlig, att förhålla sig till - åtminstone för mig.

Min praktiska slutsats blev - och är fortfarande - att försöka se till att varje dag får ett innehåll som jag känner mig nöjd med. Det behöver inte vara något särskilt märkvärdigt. Jag försöker också se till att det alltid finns något konkret att se fram emot inom räckhåll, något som jag uppskattar att göra. Jag har insett att det är upp till mig, mina egna möjligheter och begränsningar.

SPF Seniorerna Gavle bildades för 40 år sedan. När verksamhetsåret 2023 nu närmar sig slutet, är de flesta av årets aktiviteter genomförda. Den kommande årsberättelsen kommer att visa vilken verksamhet som har bedrivits. Det är en hel del och det behövs.

Nästa årsmöte genomförs den 22 februari 2024. Du som har ett förslag, som du vill att årsmötet tar ställning till, ska göra detta genom en motion senast den 24 januari 2024. Beskriv ditt förslag, motivera det gärna, skriv vem eller vilka som står bakom motionen och skicka den till Gavles e-postadress gavle@spfseniorerna.se .

Styrelsen har satt programmet för första halvåret 2024. Det kommer att skickas i närtid i ett separat e-brev. Utöver detta program kommer fler aktiviteter att tillkomma. Ett reseprogrammet kommer att att presenteras genom SPF-distriktet. Det mesta som skickas via e-post kan du och andra också hitta på Gavles hemsida spfseniorerna.se/gavle. Gavles Facebookgrupp är ytterligare ett sätt att hitta information om vad som är på gång. SPF-appen upphör däremot vid årsskiftet. Den kostar för mycket i förhållande till nyttjandet.

Här några smakprov ur programmet för första halvåret 2024:

Du kommer att kunna möta en naturfotograf, en medlem som visar hur man kan ljuga med statistik och även en familjejurist. Du kommer även att kunna lyssna till ett 12-mannaband och se en teaterföreställning. Möjlighet till mat och dryck i SPF-sällskap är något av en självklarhet i Gavle. Förhoppningsvis hittar du sådant som även lockar dig i utbudet av aktiviteter.

Men ingenting av detta kommer förstås till av sig självt. De flesta i den nuvarande styrelsen står till förfogande för omval vid årsmötet. Jag vet dock att valberedningen söker efter någon som vill ikläda sig rollen som kassör i Gavle, någon som kan vara delaktig i arbetet med att hålla på fortsatt ordning på ekonomin. Uppgiften är viktig och kräver förstås en del arbetsinsatser. Gillar du fortfarande ”siffror”, helst har tillgång till ett bokföringsprogram och kan avstå lite av din tid för Gavles runt 700 medlemmar, så vill jag att du snarast hör av dig. Jag vet att du finns - men inte var - och att du behövs!

Tillsammans med övriga ledamöter i styrelsen önskar jag dig

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

Anders M. Johansson