Policydokument

Föreningens olika policydokument

Värdegrund för SPF Seniorerna

• SPF Seniorerna är en ideell, partipolitiskt och religiöst  obunden organisation.
• Vi värnar varje persons lika värde och rätt.• Rätten till ett gott och värdigt liv är centralt för SPF Seniorerna.
• Vi visar varandra respekt och hänsyn och tar tillvara de erfarenheter och den kompetens, som finns bland seniorer.

För att uppnå detta fokuserar vi på livskvalitet och valfrihet genom påverkan på alla plan, nationellt, regionalt och lokalt.

Jämställdhetspolicy

SPF Urshult är öppen för alla oavsett kön, etnicitet, nationalitet och religion. Alla är välkomna. Det ska finnas samma möjligheter för alla att ansluta sig till föreningen, att delta i aktiviteter, samt att vara delaktig och ha inflytande. Anordnade aktiviteter ska passa både kvinnor och män.

Tillgänglighetspolicy

SPF Urshults verksamhet ska vara tillgänglig för samtliga medlemmar. Alla ska kunna delta på möten och aktiviteter inom SPFs regi oavsett funktionsvariation. Det innebär att medlemmar som är rörelsehindrade och ev. använder rullstol bör kunna delta i anordnade aktiviteter. Vid föreläsningar och andra former av informationsmöten bör det finnas tillgång till hörselslinga för personer med nedsatt hörsel.

Hållbarhetspolicy

SPF Urshult ska verka för en god miljö, och i möjligaste mån bidra till en hållbar utveckling. Det innebär t ex att vid föreningens resor välja det ur miljö- och klimatsynpunkt bästa transportmedlet inkluderande samåkning. Ambitionen är att göra medvetna val. Vid inköp av material och produkter skall de med minsta möjliga påverkan på miljön väljas i första hand.

Policy för att motverka mobbning och särbehandling

Alla medlemmar i SPF Urshult ska känna sig väl bemötta och respekterade, i en god atmosfär. Vår strävan är att skapa ett inkluderande och öppet klimat. Föreningen accepterar inte kränkande särbehandling i någon form. Med kränkande särbehandling menas trakasserier, psykiskt våld, social utstötning eller handlingar som medför psykisk eller fysisk ohälsa.

Drogpolicy

SPF Urshult är en förening som hanterar alkohol ansvarsfullt och måttligt. I samband med SPFs fester och övriga sammankomster råder måttlighet med alkohol, och alkoholfria alternativ erbjuds. Det är inte tillåtet att komma alkohol- eller drogpåverkad till aktiviteter anordnade av SPF. Allt bruk och hantering av narkotika är förbjuden (enligt svensk lag).