Presentation av Södra Samrådet

I SPF Seniorerna Uppsala län finns tre samråd för samverkan inom distriktet och Håbo tillhör det som kallas Södra Samrådet.

I Södra samrådet ingår föreningarna i Enköping – Heby - Håbo, det vill säga Enabygden, Håbo, Fjärdhundrabygden, Heby, Grillby, Trögd och Örsundet.

Ordinarie ledamöter i Samrådet är ordföranden och ytterligare en ledamot från varje förening samt ordinarie KPR- (Kommunala Pensionärsrådet) och RPR- (Regionens Pensionärsråd) ledamöter samt deras ersättare. Till sammanträden kallas även de av Samrådet nominerade och av SPF Seniorerna Uppsala län utsedda ledamöter för distriktets kommittéer.

Detta är ett sammandrag för att ge er en bild av vad Samrådet är för någonting. Som framgår av namnet är vi bara rådgivande och är underställda SPF Seniorerna i Uppsala län.

Vad gör då Samrådet i södra distriktet kallat: Enköping-Heby-Håbo? Enligt 2017 års verksamhetsberättelse har Samrådet haft fyra sammanträden, inklusive årsmöte. Rapportering och erfarenhetsutbyte har skett mellan föreningarna vid samtliga tillfällen. Ledamöterna i KPR, RPR, och PPK (Pensionärspolitiska kommittén) har kontinuerligt lämnat information, och aktuella ärenden har diskuterats.

Södra Samrådet hade också i uppdrag att anordna distriktets höstmöte. Mötet 2017 genomfördes i Litslena bygdegård.

Det har varit och är vissa svårigheter för valberedningen att nominera ledamöter inom SPF Seniorerna Uppsala län. Samrådets styrelse för 2018 består av tre personer:

• Ordförande Yvonne Lindström Håbo

• Sekreterare Eva Fogelberg Håbo

• Kassör Marjo Henriksson Håbo

Revisor är Ralf Diktonius Håbo och valberedning leds av Peje Josefsson Håbo. Det saknas 2 personer i styrelsen och två personer i valberedningen.

Som framgår av ovanstående består för närvarande Södra Samrådet enbart av styrelseledamöter från Håbo, som visserligen har det största antalet medlemmar, men det är inte tillfredsställande att enbart Håbo representerar Södra Samrådets styrelse, revisor och valberedning.

Vi kommer under verksamhetsåret 2018 fortsätta samverka fördjupat mellan de lokala föreningarna inom SPF Seniorerna i Enköping-Heby-Håbo. Första mötet med Södra Samrådet kommer att vara den 17 maj i Bålsta och vi hoppas det kommer så många som möjligt, så vi får ett bra underlag för diskussion hur vi skall jobba fortsättningsvis.

Vi vill gärna se ett fördjupat samarbete med SPF Seniorerna Uppsala Läns distriktsstyrelse.

Vi återkommer med information efter nästa möte och fortsättningsvis, kontinuerligt.
SPF Seniorernas Samråd i Enköping-Heby-Håbo

Yvonne Lindström