Stoppa bedrägerierna 19 januari

Torsdagen den 19 januari kl. 15:00-16:50
Seminarium, Historiska museet, Narvavägen 17 - Mig lurar du inte – Stoppa bedrägerierna mot äldre!

Seminariet var gemensamt för de fyra Östermalmsföreningarna och med stort intresse deltog ca 140 medlemmar. Medverkande var Amalia Krantz Nordea, Fredrik Mellqvist Brottsofferjouren, Paul Pinté Svenska stöldskyddsföreningen samt Jan Friberg Polisens bedrägerirotel.
Föreläsarna informerade om riskerna och tillvägagångssätt för bedragarna att lura oss äldre. Ökningen av bedrägerier och stölder har ökat de senaste åren med svindlande siffror. För att vi ska känna oss tryggare både i hemmet och mot bedrägerier fick vi tips och råd för att stoppa bedragaren.
Exempel på säkra tips:
- Ring alltid polisen på 114 14 om du misstänker att någon försökt lura dig eller utsatt dig för brott.
Minska risken att utsättas för bedrägeri via din mobiltelefon
- Svara inte på oväntade okända nummer
- Lämna aldrig ut lösenord eller koder till någon
- Be att få återkomma om du är osäker på vem som ringer
För att minska risken för att utsättas för stöld i hemmet
- Lås alltid ytterdörren. Öppna inte om någon okänd ringer på dörren.