Alf Henrikson 31 mars

Gemensam träff med de fyra Östermalmsföreningarna ”Alf Henriksson i ord och toner” den 31 mars 2023

Vi hade bjudit in språkvetaren Catharina Grünbaum och kompositören Sven Idar att stå för underhållningen denna fredagskväll på Fredrikshovsgatan 8. De kåserade, läste verser och sjöng i ord och toner från Alf Henrikssons rika samling.

Alf Henriksson (1905-1995) inledde sin bana som poet och journalist på Dagens Nyheter 1929, där han arbetade som dagversskribent fram till sin bortgång vid nära 90 års ålder. Han skrev under åren cirka 20 000 dagsverser.

Sven Idar, vid pianot, har tonsatt många av Alf Henriksons dikter och verser som är både roliga och tänkvärda.

Alf Henrikssons sinne för humor bidrog till den trevliga stämningen och kvällen blev mycket uppskattad.

Ett hundratal medlemmar från de olika föreningarna deltog och kvällen avslutades med mingel och vi bjöds på laxsnittar, vin och cider.