Anna Lindhagens museum 20 september

Guidad visning av Anna Lindhagens museum, Stigbergets Borgarrum, Fjällgatan 34 - Tisdagen den 20 september kl 13.00.

• Var guide Benita Jansson från Föreningen Stigberget

Benita Jansson från Föreningen Stigberget berättade om både Anna Lindhagen och hennes familj men också om museivåningen. Anna Lindhagen (1870-1941) var en föregångskvinna och drivande i flera olika samhällsfrågor. Hon arbetade för kvinnans rösträtt, freden och kvinnor och barns rättigheter.

Som ledamot av Stockholms stadsfullmäktige och skönhetsrådet kämpade hon för att bevara stadens karaktärsdrag. Det som låg Anna Lindhagen särskilt varmt om hjärtat var stadens grönska och de små kåkarna på Stigberget och Åsöberget.

Stigbergets Borgarrum på Fjällgatan 34 på Söders höjder är ett litet levande museum – en kultiverad miljö skapad av Anna Lindhagen. Borgarrummens lokaler består av en våning på 6 rum och kök, som visar hur en borgarfamilj bodde under mitten av 1800-talet; den är möblerad av Anna Lindhagen, delvis med saker från hennes eget hem. 1929 skapade hon föreningen Stigberget. De sista åren av sitt liv bodde hon i två av museets rum. Verksamheten drivs med stöd från Stockholms stad.