Hans Lepp 14 mars

”Sjunker Venedig?” Hans Lepp, ordförande i föreningen PRO Venezia, gästade vår månadsträff på Rigagatan 3.

Hans berättade att Venedig sjunker men att det går mycket långsamt. Venedig började byggas redan på 400-talet på en gyttjebotten i en lagun. Man dikade ut och körde ner pålar i gyttjan för att bygga hus. Tidvattnet och klimatförändringar har medfört förändringar i vattenflödet. Ibland är staden översvämmad och ibland är kanalerna nästan torrlagda. För att reglera vattenflödet har man byggt upp en barriär av rörliga portar. Staden är ett världsarv sedan 1987.

Venedig är ett intressant turistmål och detta har fått negativa konsekvenser eftersom venetianarna flyttar till fastlandet och hyr ut sina bostäder. Turism driver upp priserna i stan.

Hans Lepps gedigna kunskaper och intresse av Venedig och dess historia uppskattades mycket av oss medlemmar.