Vandring Dragsvik

SPF Seniorerna Tystbergabygden

Vandring 20 sept 2022
Idag träffades 25 SPF-are vid Dragsviks båthamn, för att promenera till Hornudden, runt Hånö husvagnscamnping ell runt Dragsviks husvagnscamping. Ganska snart splittrades gruppen, några ville gå längre och några ville gå kortare sträcka.
Det var jättebra promenadvägar, du kunde gå så långt du ville, vädret var soligt om än lite blåsigt men snart fick man upp värmen.
Berit och Olle berättade historien om gamla Tystberga Båtklubb, som lades ner 2016 och numera ingår i Kärrs Gårdsförvaltning.
Olle berättade om slitet med byggande av bryggorna omkring 1967-68.
Alla i båtklubben hjälptes åt att bygga de nya bryggorna vid Dragsvik
Berit berättade om när Olle en lördag kom hem i damkläder, en ponton stjälpte och en sten och Olle ramlade i vattnet, Det fanns en dam som hade extra kläder med sig dem fick han låna.
Vid fikat som intogs vid Dragsvik berättades det många roliga historier om folk i bygden kräftskivor vid Långö, kappseglingar på Tvären, hets vid sjösättning, gamla lärare vid Tystberga skola.
Mycket roligt kom fram och alla åkte hem med glada miner efter en lyckad vandring.