Sigridslund

Resa till Sigridslund i Årdala och ett besök på Boiveran i Nyköping.

Bild: Utanför den gamla skolbyggnaden
Foto Rolf Pettersson

SPF Seniorerna Tystbergabygden

I disigt oktoberväder styrde ett tjugotal medlemmar kosan till Sigridslunds café och Handelsbod i Årdala. Vi togs emot av Åsa Jakobsson, en av caféägarna, som berättade  om Sigridslunds skola. Den byggdes av familjen Bonde som ägde Vibyholms gods. Sigridslund byggdes för godsets barn  till minne av familjens första barn Sigrid, som dog endast sex år gammal. Skolan invigdes 1823 under pompa och ståt, som skulle avslutas med  kanonsalut. Saluten sköttes av familjens son men kanonen sprängdes och sonen omkom.

Vid Sigridslund bedrevs skolverksamhet ända till 2009.

Därefter valde vi från menyn. Mätta och belåtna åkte vi sedan till bostadsrättsföreningen Bovieran  i Oppeby. Siv-Britt guidade oss och visade inomhusparkanläggningen och andra utrymmen samt även sin egen lägenhet. Siv-Britt har bott där sedan Bovieran byggdes och trivs mycket bra. Resekommitten tackades för dagens arrangemang med en varm applåd.