Vandring Runtuna

SPF Tystbergabygden 16 augusti 2022
Vandring i Granstaskogen

Det blev en lyckad vandring idag i Granstaskogen, Runtuna.
De som hade svårt att gå kunde ta sig direkt ner till uteklassrummet. Berit och Maud tog täten förbi två jakttorn, Olle tog med sig halva gruppen upp på Albybergen.

Fikat intogs under tak, Berit berättade i stora drag om skolorna i trakten, bl a Granebergs skola som byggdes 1875, huset besågs sedan på vägen ner till Gransta

Per-Åke berättade om hur det gick till när det skulle byggas skola i Runtuna på 70-talet, Lid var aktuellt men då protesterade Runtunaborna villt, så skolan byggdes vid Dammlöt.

Berit berättade även lite episoder om sin pappa som var åkare i Runtuna i många år och hette Kalle Hagberg.

Många skratt och roliga episoder kom fram, vi pratade även om och hyllade den nyblivna världsmästaren i hästhoppning Henrik von Eckerman som tävlar för ÖSLR en ryttarförening som finns i Runtuna.
Nästan alla hade hört hedersmedlemmen Berit bli intervjuvad i radio Sörmland ang Henriks vinst.
Att bli bäst i världen är stort och han kommer från den lilla socken Ripsa.
Det var en alltigenom lyckad vandring idag,