Funktionärsmöte 6 april

Sedvanligt funktionärsmöte i Sättersta

Minnesanteckningar från funktionärsmöte i Sättersta hembygdsgård
den 6 april 2017 med SPF Seniorerna Tystbergabygden
Närvarande hela styrelsen samt Rolf o Brita Carlsson, Norma Ingårda, Els-Marie Gunnarsson, Sören Tylstedt, Carl-Gustaf Mattsson, Hans Salomonsson, Gunilla Alvinsson, MajBritt Andersson, Rolf Pettersson, Helga Larsson, Allan Pettersson,
Anita Andersson, Birgitta Lindgren, Eva Dovhammar, Louise Larsson, Eva Fransson samt Christina Isfält Qvarfordt.
Per-Åke hälsade alla välkomna till detta möte.
Mötet började med Kaffe och Kristinas goda bullar och kakor. Tack till Kristina.
Sören T talade om nya hemsidan samt lämnade ut en enkel manual till den.
Berit J berättade om 1177.se och att vi via bankID kan läsa vår egen sjukvårdsjournal.
Per K kassör berättade att ekonomin var god. Vi har 215 medlemmar. Men tyvärr är det några som ej bet sin medlemsavgift.
Vi blev redan när vi kom indelade i grupper. Nu var det dags för grupparbete i ca 20 min. Det blev livliga diskussioner vid alla borden.
Första gruppen som redovisade var revisorerna och valberedningen.
Revisor Rolf C var nöjd, det funkar bra, alla protokoll kommer från Berit, årsbokslutet funkade bra. 2 maj skall revisorerna gå på kurs på Åsa fh.
Valberedningen Sören T. berättade hur han försökte ordna folk till styrelsen och funktionärer genom att göra personliga besök i Tystberga, det funkade inte bra, men blev till slut själv vald till ansvarig för hemsidan och valberedningen tillsammans med Norma I och C-G Mattsson.
Bridge Gunilla A Vi är dom 20 vi är, inga nya tillkommer, de önskar fler deltagare alla är välkomna. MajBritt och Gunilla kommer att deltaga i Bridge DM.
MajBritt berättade att de har gräddat våfflor i mars till kyrkan i 20 år, de vill gärna ha fler som hjälper till i framtiden.
Betr 6 juni MajBritt hjälper gärna till men behöver ha fler medhjälpare till detta.
Betr väntjänsten Allan plus 3 till går ut med de gamla på Rönnliden.
MajBritt och Helga läser för de gamla på Björkgården.
Reseledarna Alice och Anita berättade om våra resor, de samarbetar med Oppeby-Harg, Stigtomta-Vrena, Rosenkälla samt Trosa.
De skall även gå på kurs på Åsa fh som handlar om "Säkrare buss".
Berit medd att det kan finnas mer plats i V-gympan i höst, Intresserad meddelar Lars Ekström.
Studiecirkelledare Birgitta L. berättade om vår läsecirkel, vi önskar även där fler deltagare. Det startar snart en Canastacirkel. Brgitta efterlyste en enkel basic mobilkurs. Hon föreslog även en enkel lydnadskurs för de som har hundar.
Förslag kom upp på matlagningskurs, kanske i Tegelkällaren i Bälinge.
Vandringsledarna Vandringen den 16 maj är inställd. De återkommer om nytt vandringsställe och datum. De vill gärna ha tips på vandringar.
Christine I kan tänka sig en vandring i Gamla Stan, Stockholm för max 15 personer
där man kan anlita Nyk taxi undersökningar pågår. Christina önskar avgå efter detta år.
Boule och bowling, Hans S. medd att bowlingen har slutat för säsongen och att boulen börjar ute nu vid Nynässtugan, de önskar också fler boulespelare.
Sång och musik Eva D. Vi har en blandad kör tillsammans med SPF, PRO. De har uppträtt på Myntans äldreboende i Nyköping. De är 11 st i kören. De tränar ofta.
Rolf P fotograferar och lämnar sedan vidare bilderna till Per K som lägger in dem på vår hemsida, såsmåningom skall Sören ta hand om och lägga in dessa bilder.
Barbro, Trivselkommitteen vill gärna ha förslag på aktiviteter och månadsmöten till nästa år.
Berit berättade att den 30 maj blir det ett studiebesök i Åke Bergs smedja i Runtuna. Kl 10.00 medtag kaffekorg.
Andra förslag på studiebesök var:
Per-Åke nämnde ev studiebesök i en fiskodling i Enstaberga.
Norma nämnde ev besök i en Pizzafabrik.
Alice nämnde bilmuseet i Sparreholm.
Björn erbjöd sig att ordna ett besök med traktoråkning från parkeringen till Långmaren.
Per-Åke berättade om distriktets satsning nu och de närmaste åren, boende för äldre, brukarrevision: intervjuer på äldreboenden. Välfärdsteknologi. Digitalisering blicken riktad framåt. Seniorplan 65 + samt att bearbeta kommunerna inför valet 2018.
I maj kommer det att vara en seniormässa på Sunlight som heter NEWS 55 alla är välkomna på denna mässa. Nyköpingsföreningen kommer att ha en monter.
Per-Åke avslutade detta möte och tackade för visat intresse.
Vid pennan som försökt skriva ned det mesta som sades.
Berit Jansson
Berit Jansson sekreterare
Per-Åke Lindgen ordf i SPF Seniorerna Tystbergabygden har godkänt detta.