Att använda appar

APPoteket - Stöd i det digitala samhället

Samhällets digitalisering drivs i allt snabbare takt och vissa digitala tjänster blir mer och mer nödvändiga att kunna använda för att klara vardagen på ett rationellt sätt.

Exempel på digitala tjänster som vi ofta använder är Skånetrafikens APP, 1177.se, olika parkeringsAPPar och bankernas APPar med flera.

Vi fortsätter med APPoteket, som blev mycket uppskattat under hösten. På plats finns våra duktiga IT killar Stellan, Curt, Göran och Rune.

Tiderna för APPoteket är samma som tiderna för söndagscaféet.

APPoteket – stöd i en digital vardag
1.   Bakgrund
Staten, regioner, kommuner och företag driver på utvecklingen för en ökad digitalisering i samhället. En digitalisering som förändrat vår vardag och som kommer att fortsätta och förändra vår framtid.
Digitaliseringen är inte ett självändamål utan ett medel för att bland annat utöka sin service, erbjuda nya tjänster och effektivisera den egna verksamheten.

I dagligt tal använder vi tjänsten oftast som en APP.  APP är en förkortning på applikation – ett litet program som man läser ner från Internet och installerar på surfplattor och mobiler. Digitala tjänster tillhandahålls också via Webbsidor.

Exempel på digitala tjänster som vi ofta använder är Skånetrafikens APP, 1177.se. olika parkeringsAPPar, bankernas APPar.

2.   Konsekvenser
I takt med att fler tjänster blir digitala blir vi också beroende av att kunna använda dem. Vi kan inte förvänta oss att bli utbildade utan vi behöver själv söka kunskap. Om det tillhandahålls utbildning så är den oftast också digital. Att inte ta till sig digitaliseringen kan leda till utanförskap och minskad delaktighet.

3.   Initiativ från SPF förbundet
SPF har uppmärksammat frågan på olika sätt och bland annat uppmanat föreningarna att utse en digitaliseringsansvarig. Den digitaliseringsansvarige ska på lokal nivå bevaka frågan och initiera aktiviteter för att underlätta för oss medlemmar att hantera den digitala utvecklingen.

4.   APPoteket – SPF Seniorerna Gamla Bjereds initiativ i digitaliseringsfrågan
APPoteket är arbetsnamnet för den aktivitet som föreningen startar för att stödja medlemmar i en digital vardag.

Vid höstens söndagskaféer är planen att det kommer att finnas personer på plats i datasalen som man kan fråga /ta hjälp av när det gäller användningen av APPar eller hemsidor. Man tar med sig sin dator, surfplatta och/eller mobil och lotsas fram i APPen eller hemsidan.

5.   APPotekets stödteam
För att vi ska ge det stöd som beskrivs under 4) ovan behövs ett stödteam till APPotek. Vi söker i första hand personer som är duktiga på att använda digitala medier. Du ska vara intresserad av att vilja dela med dig av dina kunskaper. Vi ser det som viktigt att teamet består av både män och kvinnor. Vi bör också se till att det finns representanter för de olika ”plattformarna” Iphone, Android, Mac och PC.

6.   Intresse för stödteamet
Anmäl ditt intresse för att ingå i APPotekets stödteam till någon av oss i föreningens redaktion.

Kontaktuppgifter till redaktionen:
Stellan Larsson,      070 529 28 11,   stellan.larsson@esselit.se