KPR 18 september 2024
Anteckningar från förmötet och från KPR mötet
Rapport f
rån förmötet den 21 augusti och KPR mötet den 18 september
Förmötets önskemål om punkter på KPR:s dagordning den 18september:
- Uppdatering av årets ekonomi i nuläget inom äldreomsorgen
Information om dagsläget utav projektet Kommunhus och gymnasieskola
Likaså med Kulturhuset i Bjärred
Hur ser ryktet ut om att slå ihop KPR, Trafiksäkerhetsrådet och Handikapprådets?
Läkemedelskoll
Digitaliserad välfärdsteknik
Vid sittande KPR möte den 18 september tog SPF Bjärred också upp frågorna om;
- Hur/om Kommunen har besvarat remissen om ”Skånetrafikens trafikförsörjningsplan”?
- Hur arbetar kommunen med digital välfärdsteknik.?
Båda frågorna lovades av ordförande att komma upp på dagordningen vid nästa KPR möte den 13 november 2024.
Utdrag från KPR:s protokoll den 18 september 2024 - som naturligtvis finns i sin helhet på kommunens hemsida, Ni når det genom att klicka på Protokoll
KPR § 18
Dialog angående strukturen på råden -Ärendebeskrivning Ellen Isaksson, utredare kommunledningskontoret, har bjudits in till kommunala pensionärsrådet för att informera om det uppdrag som kommunstyrelsen gav till kommunledningskontoret om att översyn av de kommunala råden (KS §99, 2024-06-19). Kommunstyrelsen beslutade att uppdra åt kommunledningsförvaltningen att ta fram en förändrad eller ny struktur som bättre skapar förutsättningar för den kommunala organisationen att få råd från olika invånargrupper i ärenden som berör dem.
Förvaltningen ska undersöka alternativ till formella rådgivande organ, översynen ska göras i dialog med nuvarande rådsledamöter samt andra berörda och att tidsplanen beror på råden. Ellen informerar om de kommunala råden och deras gällande reglementen eller arbetsordningar samt vad som är lagstadgat.
Kommunala pensionärsrådet ställer frågor och inkommer med synpunkter. Ellen informerar om att ett förslag till nya reglementet troligen kommer att presenteras vid årsskiftet. Ellen informerar också om omvärldsbevakning kring vad som gjorts i Lunds kommun. Ellen bjuds in igen på kommunala pensionärsrådets sammanträdde under vårtermin 2025.
KPR § 19
Information från verksamheten - Ärendebeskrivning Kommunala pensionärsrådet har bjudit in representanter från hemtjänsten i Lomma, enhetschef Pernilla Möller och teamledare Erika Andersson
för att informera om verksamheten. Enhetschef Pernilla började sin tjänst i juni 2024 och ansvarar för hemtjänst city medan teamledare Erika Andersson började sin tjänst i början av 2024.
Enhetschef Pernilla informerar om att hemtjänst city står inför vissa utmaningar som kräver förändring. Arbetet inleds med att observera verksamheten och ta in åsikter från medarbetare. Det finns ett behov av att höja kvaliteten inom verksamheten, med fokus på att åtgärda det som inte fungerar. Negativiteten som finns inom personalgruppen måste hanteras för att återuppliva arbetsglädjen och lyfta fram hur viktiga de är i sina roller.
Det är också viktigt att synliggöra och förstärka det som redan fungerar väl. De flesta medarbetare inom hemtjänst city är undersköterskor, med undantag för en eller två vårdbiträden.
En annan prioritet är att förbättra dialogen med anhöriga och vårdtagare, och att bygga upp förtroende mellan dessa grupper är en av de största utmaningarna. Här kan politiker också spela en roll i att sprida budskapet.
Teamledare Erika beskriver sitt arbete som teamledare, som bland annat innebär att följa med ut till vårdtagarna för att identifiera förbättringsmöjligheter och utvärdera hur arbetet fungerar på fältet. Teamledaren ansvarar även för att ta emot och lära upp nyanställda inom hemtjänsten i Bjärred och Lomma, samt hantera alla avvikelser inom ramen för socialtjänstlagen. Det är teamledaren som säkerställer att kvaliteten i arbetet bibehålls. Snart varit här ett år, och är tacksam för att en chef tillsatts på avdelningen. Erika informerar att när det inte fungerar vid hembesök, följer teamledaren med för att se över vad som kan förbättras. Alla undersköterskor inom hemtjänsten har utbildning i hjärt-lungräddning, men denna utbildning behöver uppdateras regelbundet.
Mer information och en video om vad en teamledare gör finns på https://lomma.se/arkiv/nyheter/nyheter/2024-03-27-teamledare-ska-gora-skillnad.html
Kommunala pensionärsrådet ställer frågor, som Pernilla och Erika besvarar:
- Hur biståndsnivå och personalens stress påverkar tjänstens kvalitet
- Hur stress bland personalen hanteras
- Frågor kring verksamhetsplanering
- Omgående hantering av svåra situationer och eventuella klagomål
- Verksamhetsutvecklingsperspektiv och samarbete mellan olika enheter inom Lomma
KPR § 20
Information om evakueringsplaner för SÄBO Ärendebeskrivning - Säkerhetschef Anders Åkesson har bjudits in till kommunala pensionärsrådet för att informera om evakueringsplaner för särskilt boende för äldre samt skyddsrum. Anders Åkesson anger följande information:
- Brandövningar på SÄBO genomföras endast som fiktiva skrivbordsövningar, då det oroar vårdtagare.
- Säkerhetsavdelningen rekommenderar att ingen röker eller tänder ljus i SÄBO-lägenheterna, men eftersom det handlar om hyresavtal kan man inte införa några begränsningar.
- När det gäller skyddsrum har det civila försvaret nedrustats, men nu påverkas arbetet av MSB igen
- I Lomma kommun finns inga särskilda skyddsrum på SÄBO. Det räcker med att ta sig till det närmaste skyddsrummet vid behov
- Skyddsrum används endast vid höjd beredskap. Om det sker, har de ansvariga för skyddsrummen 24 timmar på sig att iordningställa dem
- Det finns en karta på MSB hemsida där man kan se alla skyddsrum. Där finns även annan viktig allmän information - Det är statens ansvar att se till att skyddsrummen fungerar
- Regeringen tillskjuter kontinuerligt pengar till MSB och deras förberedelser
- MSB har fått i uppdrag av regeringen att se över evakueringsplaner för svenska kommuner. Nationella och regionala planer måste först tas fram innan kommunala planer kan utvecklas Evakueringsplaner för SÄBO finns och det är räddningstjänsten eller polisen som i så fall ger direktiv om att evakuering.
- Vid evakuering på grund av naturkatastrofer har räddningstjänsten planer för ledningsorganisering
- Regeringen förväntar sig att var och en ska kunna klara sig minst en vecka hemma vid krissituation
- Hjärtstartare finns runtom i kommunen som ska vara tillgängliga för allmänheten. De kommer att vara synliga i hjärtstartarregistret
KPR § 21
Besvarande av förmötets frågor - Ärendebeskrivning Ordförande Susanne Borgelius informerar kort om det ekonomiska nuläget för socialnämnden med särskilt fokus på äldreomsorgen.
Den nya ekonomen har gjort en genomgång av budgeten, vilket har haft en betydande positiv inverkan på socialnämndens ekonomi. För mer detaljerad information behandlar socialnämnden ekonomisk uppföljning av delårsrapport den 1 oktober 2024. Cirka en vecka senare kommer protokollsutdrag i ärendet att finnas tillgängliga på Lomma kommuns webbplats, Lomma.se.
Ordförande informerar också om den nya lagen "Nätt och jämnt", som introducerar nya parametrar i utjämningssystemet, samt vilka ekonomiska effekter detta förväntas ha på kommunen under de kommande åren.
Socialförvaltningschef Annikki Tinmark, som började på sin tjänst 1 maj 2024, informerar om:
- Arbetsmiljöverket besökte verksamheten och förvaltningen inväntar återkoppling i ärendet.
- Kvalitetssäkring i verksamheterna pågår.
- Det pågår en utredning om ett nytt särskilt boende i kommunen.
Vid Pennan / Annette Jörgensen och Gull-Britt Melvanius