Information från trafikombudet

Följande frågor ställde SPF via sitt trafikombud Ragnar Jonson till Trafiksäkerhetsrådet:

1 Gång och cykel leden mellan Leifs väg och Nordmannavägen känns mycket otrygg och mörk. Här behövs mer belysning och klippning. Gångstigen används flitigt.

2 Vid busshållplatsen Löddesnäs vägen behövs flera cykelställ. Detta har vi haft uppe vid vårt senaste möte. Vad händer? Bifogar bild.

3 Vid Bjärreds centrum behövs en genomgång av alla övergångställen. Vid många gångöverfarter sker det cykelöverfart utan att invänta att biltrafiken stannar. Det finns inga markeringar för cykelöverfart. Vid flera överfarter behövs det räcken för de cyklande att hålla sig i för att invänta klar överfart. Räcken typ sådana som finns vid Södra Västkustvägen/Campingvägen (vid båtuppställningsplatsen) vore lämpligt. Dessutom finns det byggplank som skymmer sikt vid överfart Folkungavägen.

4 Reflex kampanj. Hur blev det?

5 Saknar namn på den gång och cykel led i Bjärred som går parallellt med Lagmansvägen och Västkustvägen - samt gång och cykelleden mellan Mellanvägen och Leifs väg.

Protokoll från Trakfiksäkerhetsrådets möte