Värmlandsresa 17-20 augusti 2018

Fredagen den 17 augusti kl.6.30 startade en resa mot Värmland, från Nybro Resecentrum. Efter ett stopp i Emmaboda var vi fulltaliga d.v.s. 31 personer. Färden gick över Vetlanda-Nässjö-Jönköping och vidare väster om Vättern upp mot Karlstad och Sunne. Söder om Hjo stannade vi för bussfika med egna mackor, ett snabbesök hanns med i Hjo, för toalettbesök. En något sen lunch åts på en "vägkrog" i Väse, lite före Karlstad. I Karlstad landade vi kl.15.00 utanför Sandgrund och Lars Lerins utställning. Under två timmar blev vi guidade på utställningen, alla av oss blev väldigt imponerade av verken samt av hans otroliga produktion.

• Fikastopp på uppresan, söder om Hjo
  • Interiör från den stilfulla försäljningslokalen på Klässbol
  • Byst av Gustav Fjaestad, som var en av konstnärerna i Rackstadkolonin
  • Bussfika på hemresan vid Hockelbo Ö, norr om Rimforsa

Resan fortsatte upp till Sunne där vi skulle tillbringa tre nätter på "Hotell Frykenstrand", som har ett verkligt naturskönt läge vid stranden av Övre Fryken. Vår första resdag avslutades med gemensam middagsbuffe` på hotellet. Efter lördagens frukost åkte vi till Rottneros-parken som ligger 4-5 km söder om Sunne, där gick vi en runda i en del av parken, som omfattar 20 ha, guidade av en genuin värmlänning, vars historier med anknytning till platserna vi stannade till vid, var utomordentligt givande och underhållande. Han nämnde inledningsvis att han hade varit på någon träff för historieberättare nere i Ljungby, då kan man förstå att han var ingen novis. Efter Rottneros tog bussen oss till Selma Lagerlöfs Mårbacka, där gick vi en guidad tur genom huset och fick då veta vilken drivande kvinna hon var. I köket fanns en av de berömda Aga-spisarna som konstruerades av Gustaf Dalen och i det här fallet givit Selma den som gåva. Det fanns även en radio som höga chefer på Siemens i Tyskland hade skänkt henne när de fick höra att en så berömd kvinna satt och lyssnade med hjälp av kristallmottagare och hörlurar. Vi gjorde ett besök på kyrkogården i Östra Ämtervik och såg Familjen Lagerlöfs familjegrav, gravvårdarna bestod av stora liggande släta granitblock. Efter lunch på Länsmansgården i Sunne åkte vi söderut till Alsters Herrgård där Gustaf Fröding var född. Efter guidning och vandring i parken återvände vi till Frykenstrand för middag och för att hämta krafter inför morgondagen. Direkt efter söndagens frukost påbörjades dagens utflykter, där vi skulle ha en guide med oss hela dagen, det visade sig vara en värmländska i mogen ålder som visste det mesta om Värmland. Första resmålet låg i Värmskog där vi såg hemmet som Lars Magnus Eriksson, grundaren av LM Eriksson, växte upp i . Nästa anhalt var Klässbols Linneväveri, nästan ett "Mecka" för människor som tycker om vackra saker, vår guide var väl insatt i turerna som väveriet upplevt under årens lopp och gav mycket intressant information. I närheten fanns kafe` i en gammal kvarn där vi åt lunch. Eftersom vi var i Arvika-trakten så ingick ett besök på "Rackstadmuseet" och "Oppstuhage", platsen för Sveriges första konstnärskoloni. På hemvägen bjöds vi på en rundtur som gick så långt upp som till Torsby innan den vände söderut mot Frykenstrand, och vår middag. Måndag började med frukost och sedan ner till Karlstad där vi åkte en guidad tur med bussen under en timme och sedan  förströdde oss själva under en timme. Hemresan fortsatte förbi Kristinehamn och till Askersund där vi åt lunch. Nästa stopp var Linköping där en resenär skulle stiga av, sedan bar det av mot Kisa, med ett fikastopp längs vägen. Efter att ha passerat Vimmerby, Målilla och Virserum kom vi så småningom till Emmaboda där många steg av, fortsättningen till start- och slutplatsen Nybro gick utan problem.   En samstämmig uppfattning bland deltagarna var att det varit en mycket trevlig resa.