Mobergresa 24 sept. 2018

Den 24 september gjordes en resa som gick författaren Vilhelm Mobergs spår.

• Dagens Bjurbäcken med sitt ringa flöde
  • Jan-Åke Karlsson läser i sina anteckningar vid minnessten vid Mobergs barndomshem
  • Gruppbild vid minnesstenen med föreningens "stenkäre" ordförande i förgrunden
  • Jan-Åke Karlsson framför karten över "Mobergland" som finns utanför Moshultamåla gamla skola
  • Mobergs byst utanför skolan
  • Inskription på stenen som bär upp Mobergbysten
  • Interiör från skolsalen
  • Kristina med astrakanäpplet
  • Dagens Bjurbäcken med sitt ringa flöde
  • Gruppbild vid minnesstenen med föreningens "stenkäre" ordförande i förgrunden
  • Mobergs byst utanför skolan
  • Inskription på stenen som bär upp Mobergbysten
  • Interiör från skolsalen
  • Kristina med astrakanäpplet

Måndagen den 24 sept. kl. 9.30 påbörjades en dagsresa, från Nybro Resecentrum, som skulle gå i Vilhelm Mobergs fotspår, med guidning av Jan-Åke Karlsson, som själv känner till trakterna genom sin uppväxt i området. Färden gick upp förbi Örsjö mot Getasjökvarn, vid Lidahults slåtteräng stannade man till medan Jan-Åke K.berättade att Lidahult var socknens fattiggård, V.M. fick där kunskap om fattighjonens levnadsvillkor. Inte långt därifrån ligger Getasjö och Getasjökvarn. Det hände att V.M. deltog i midsommarfirandet vid Getasjökvarn Herrgård. Från Getasjökvarn till Duvemåla, där "Rundqvistagården" är belägen, är en ganska kort sträcka. Om Rundqvistagården och dess ägare finns mycket att berätta. SPF-medlemmen Bern Olsson berättade om ett besök han gjorde hos syskonen Rundqvist. Mitt emot på andra sidan vägen bodde V.M;s mormor Johanna. Färden fortsatte längs utvandrarnas väg mot Skruv och vidare till Ljuders kyrka, som besöktes under guidning av Börje Nilsson. I närheten ligger en byggnad som inrymmer det s.k. "Amerikarummet", ett rum där man samlat en mängd föremål med anknytning till utvandrarna. Efter kyrkobesöket gick färden snabbt vidare till Grimslövs herrgård för lunch. Menyn bestod, dagen till ära, av "Mobergare". Värdinnan gav också en kortfattad resume` om husets skiftande öden. Sedan gick färden vidare på en smal slingrande grusväg fram till den lilla gården "Drängatorpet", vilken stått som förebild till böckernas "Korpamoen". Under resan berättade Jan-Åke K. väldigt fängslande om bl.a. Eriksmåla marknad, Rävkullens festplats, kloka gumman i Idemo m.m. Åkerby vägskäl passerades, en plats där utvandrare samlades för att starta färden mot Karlshamn, varifrån båten avgick till Amerika. Efter järnvägens tillkomst reste man istället med tåg från Moshult station, vars stationshus passerades. I Moshult fanns en pestkyrkogård och även en torvmosse som V.M. arbetade i som ung. Vid Moshultamåla gamla skola, som är ditflyttad från Påvelsmåla, och nu är museum, tog Egon Lönnqvist emot och berättade om V.M;s liv i trakten, filminspelning och historien om astrakanträdet. Eftermiddagskaffe intogs på Moshultamålas vandrarhem. Ett sista stopp gjordes på platsen där det soldattorp stått, som var Vilhelm Mobergs barndomshem, och numer har en minnessten rest. I närheten rinner Bjurbäcken, med idag så litet flöde att inga gäddor finns att snärja. Jan-Åke sammanfattade dagen och förmedlade tankar om den store författarens liv. Efter en givande dag var man tillbaka i Nybro vid 17-tiden. Ovanstående nertecknat av Kurt Molin efter Barbro Magnussons anteckningar.