Medlemsträff 2019-05-20

Måndagen 2019-05-20 hölls en medlemsträff i Ansgarsgården.

• Göran Madeland med gitarren och Olle lyssnande framför
  • Jan Mikaelsson välkomnar Olle och Göran Madeland
  • Göran Madeland med gitarren och Olle lyssnande framför
  • Jan Mikaelsson välkomnar Olle och Göran Madeland

Programmet skulle handla om gamla tider i våra bygder och presenterades av prästen emeritus Olle Madeland som fyllde 88 år i april och hans son Göran Madeland, präst även han. Olle och hans bror Erik lade ner mycket arbete på att dokumentera hur livet gestaltade sig genom att filma arbeten av olika slag (gissningsvis på 50-talet). Vissa scener kanske var iscensatta, men med människor som visste hur man gjorde olika saker. Av filmmaterialet satte man sedan ihop en spelfilm med speakerröst till, som förklarade vad för arbetsmoment som utfördes. Innan filmen talade Olle lite om bygden, norra dåvarande Madesjö socken, där filmen i huvusak hade spelats in. Göran spelade sedan gitarr och sjöng en visa av Dan Andersson, som anknöt till filmen som skulle visas. Många i publiken visste nog en del om det som visades, men kanske inte hela sammanhanget. Som avslutning spelade Göran, på munspel, psalmen "Tidevarv komma tidevarv gå". Publiken visade stor uppskattning för vad den fått se. Efter kaffet som följde gavs information av KPR-representanten Berit Hagblom om ett par motioner som lämnats och som vi SPF:are kunde kommentera. Det informerades även om resor, en förestående dagsresa till Öland och en resa till Fyrlänsfesten, som i år anordnas av Kronoberg och hålls i Häradsbäck, i södra länet. Träffen avslutades med lottdragning.