Julbord Pukeberg 2017-12-12

• Sleifen i aktion med lottpriser i förgrunden
  • Delar av gästerna med Sleifen i bakgrunden
  • Sleifen i aktion med lottpriser i förgrunden

Den 12 december åt ett 60-tal föreningsmedlemmar julbord på Pukebergs Glasbruk. "Restautören" Maths Ripheden med bistånd av sin fru Camilla m.fl. svarade för ett rikligt julbord som var mycket uppskattat av gästerna. En lättsam underhållning av "Sleifen" med gitarr, munspel och småprat bidrog också till en trevlig eftermiddag. Vi samlades kl. 14.00 för att se när elever från Glasskolan jobbade med sina alster, kl.14.45 serverades glögg för att julstämning skulle infinna sig. C:a 15.00 bjöds det in till första delen av julbordet med sillar och andra kalla rätter, i nästa moment fick vi angripa en varm del, i slutändan av det bordet fanns den moderniserade s.k. "hyttsillen", som numera är stekt i långpanna med lök och grädde. Efter en välbehövlig bensträckare där man kunde se några elever i arbete i sliperiet, samt göra inköp i glasshopen (med 20% rabatt), serverades dessert, med bl.a., den av oss Smålänningar så högt hållna ostkakan, och gotter av olika slag. Som vanligt  hade lottkommiten ordnat ett prisbord inför dragning av kvällen sålda lotter. Jan Mikaelsson svarade för ett något seriösare inslag genom att läsa dikten "Tomten" av Viktor Rydberg, på ett sätt som stämde till eftertanke.