Mobergläsarna

Till vår medlemsträff 2019-04-15, i Ansgargården hade vi engagerat fyra personer från grannkommunen Emmaboda som läste valda delar ur Vilhelm Mobergs produktion.

• från vänster, Kurt Lindblom, Ing-Brith Fransson, Jan Karlsson, Marianne Henningsson
  • Publiken i intensiva diskussioner under uppläsningens paus
  • Publiken i intensiva diskussioner under uppläsningens paus

Uppläsningen hade talats om att den skulle vara på "Alsbomål", kvartetten som läser varierar i sammansättning, enligt en person som hört dem tidigare, och den här gången läste man på en alldagligare smålänska. En av våra medlemmar som kommer från en annan del av landet tyckte att det lät genuint, så det var kanske tur att det inte var på Alsbomålet. Efter en första avdelning dracks kaffe och diskuterades vad man nyss hört, sedan följde en del till, därefter informerade Anders Johansson, från Länsförsäkringar, om "framtidsfullmakt" en handling som kommit att ventileras i media på senare tid. Ett 60-tal medlemmar hade visat intresse för arrangemanget. Som vanligt avslutades träffen med lottdragning.