Mötesglädje

Ny app för att minska seniorers ensamhet – så ska den användas i Umeå

Pressmeddelande 2023-05-04

Ny app för att minska seniorers ensamhet – så ska den användas i Umeå

SPF Seniorerna lanserar idag 4 maj appen ”Mötesglädje” med målet att minska ensamhet bland seniorer. I appen kan man ringa, chatta och skapa både fysiska och digitala event. Det är den första i sitt slag i Sverige. Förhoppningen är att appen leder till en digital folkrörelse för att minska ofrivillig ensamhet.

Appen ”Mötesglädje” är utvecklad av seniorer för seniorer, vilket gör den unik. Under projektets gång har olika fokusgrupper inom SPF Seniorerna bildats som tillsammans har format och utvecklat appen, bland annat här i Umeå.

Sven-Erik Bengtsson, SPF Seniorerna Björken/Västerbotten, som varit med i framtagandet av appen, berättar:

- Varför en app för att motverka ensamhet?
Var tionde person i gruppen 75 år och äldre upplever ofrivillig ensamhet och med åldern försvinner anhöriga och vänner av olika anledningar. Men bara för att vi blir ensamma kvar minskar inte vårt behov av sociala kontakter. Då är ”Mötesglädje” utmärkt att ta till. Den är enkel att använda och inbjuder på flera sätt till att skaffa nya kontakter.

- Vad kan man göra med appen, hur fungerar den?
Med appen kan man få nya vänner! Man kan ringa till andra personer som har appen, utan att ha den andres telefonnummer. Eller chatta, i grupp eller privat. Det går också att delta i eller skapa event, digitala och fysiska. Dessutom finns länkar till olika webbsidor som rör ensamhet och som kan skapa gemenskap.

- Hur kommer den att användas här i Umeå?
Utöver utbildningar i våra föreningar hoppas vi att appen sprids från senior till senior. Genom många ringar på vattnet kan vi förhoppningsvis starta en digital folkrörelse för att motverka ofrivillig ensamhet. Vi kommer bland annat att presentera appen på Seniortorget i höst.

Kontaktperson: Sven-Erik Bengtsson,  Email: seb1942@gmail.com

Mer information om appen ”Mötesglädje”
Projektinfo: Appen är ett resultat av vårt treåriga projekt ”Mötesglädje istället för ensamhet”, finansierat av Allmänna arvsfonden och utvecklat tillsammans med PixelPappa. SPF Seniorerna och våra medlemmar har stått för innehållet och PixelPappa har stått för teknikutvecklingen.
Säkerhet: Den tekniska säkerheten i appen är programvara från Google (Firebase). Mötesglädje har verifieringskod via sms och ”människo-kontroll”. Användarna måste registrera sig med namn och mobilnummer, vid registrering får alla en verifieringskod som måste uppges för att komma vidare. Administratörer finns med uppdrag att följa upp rapporterade personer och inlägg i appen. Användarna är det bästa skyddet, de ser vad som händer i appen. När/om de rapporterar sköter administratörerna resten.

Var hittar man appen?
Om du har en Iphone hittar du appen via AppStore och om du har en Android-telefon via Google Play Butik