Kommunikationsplan

Björken har antagit följande plan för spridning av information.

Kommunikationsplan SPF seniorerna Björken.pdf

Kommunikationsplan SPF seniorerna Björken

Målet med kommunikationen är att medlemmarna ska vara väl informerade om föreningens kommande aktiviteter och genomförda arrangemang. Vid utformning av utgående skriftliga dokument ska Grafisk manual för distrikt och föreningar tillämpas.

Produkter som kommuniceras via massmedia
1. Kommande arrangemang
    Samlingsannons SPF fredagar 1 ggr 12 eller 5 dagar före arrangemanget            (om föranmälan krävs kan annonsering behöva ske tidigare)

Annons med inbjudan till arrangemang upprättas
  - underställs via e-post ordföranden för godkännande
  - levereras till spf@vk.se, (kundservice Västerbottens-Kuriren/Folkbladet),
  - publiceras samtidigt på föreningens webbplats
  - e-postas till medlemmar med e-postadress

Det går också att annonsera gratis på Umeå tidning. Då skriver man in annonsen direkt i ett formulär på sidan                                                           http://www.umeatidning.se/foreningar/foreningsguiden

2. Referat av arrangemang
   Förslag till referat upprättas snarast efter evenemanget inkl. bilder
   - underställs via e-post ordföranden för godkännande
   - levereras till
                         VK familje@vk.se
                         Folkbladet notiser@folkbladet.nu
                         Umeå tidning redaktion@umeatidning.se
                         Tidningen Västerbottningen, hant&hort@vasterbottningen.se
  - publiceras samtidigt på föreningens webbplats

3. Övrigt
Tipsa redaktioner i förväg - endast om något mycket exceptionellt händer eller anordnas
Pressmeddelanden, Pressträffar, Intervjuer – så sällsynt förekommande att olika förberedelser får vidtas från fall till fall.

Produkter som distribueras av föreningen
1. Programblad
Redovisar månadsmöten och aktiviteter under en termin.
Läggs ut på webbplatsen och finns tillgängliga på månadsmöten.

3. Aktivitetsplan
Sammanställning av styrelsemöten, alla aktiviteter på 76.an + eventuella resor, dvs förutom Björkens egna arrangemang även trivselkafeer, årsmöten Vi Fem, FvC, Distriktet
Tas fram som ett hjälpmedel för styrelsen

4. Protokoll styrelsesammanträden
Distribueras till styrelsen, sammankallande i valberedningen, revisorerna samt övriga som närvarit vid mötet.

5. Framtida Facebooksida
Kan vara en lämplig lösning för framtida medlemskontakt. Nu när nya webben visat sig fungera får facebooksida anstå tills vidare.

Produkter med särskild adressat
Rapport över föreningens verksamhet enligt särskilt formulär inges årligen till SPF-distriktet.
Ansökan om kommunalt bidrag till pensionärsföreningar ska inges till Umeå kommun före 1 mars.