Verksamhetsberättelse

Styrelsens Verksamhetsberättelse för verksamhetsåret 2016.

Berättad vid årsmötet den 22 februari 2017.

Verksamhetsåret 2016 inleddes med ett årsmöte 18 februari som fick ajourneras, eftersom det inte fanns några förslag till valet av ny styrelse, revision eller valberedning. En ny interimsstyrelse fick uppdraget att anordna ett extra årsmöte inom två månader, och till dess skapa alla de nomineringar som krävdes för att kunna genomföra ett komplett årsmöte med samtliga val. Det extra årsmötet genomfördes den 27 april, varvid samtliga platser i en ny styrelse, revision och valberedning tillsattes efter val. Den nyvalda styrelsen genomförde två veckor senare ett konstituerande sammanträde, där vice ordförande, kassör och sekreterare valdes, och där föreningens alla övriga funktionärer och ansvarsområden utsågs och beslutades.

Medlemsläge
Föreningen hade vid årsskiftet 2016/17 459 medlemmar, vilket är en total minskning med 21 medlemmar sedan förra årsskiftet. Föreningen är fortsatt den största av de sju (7) föreningar som finns inom Umeå Kommun, och näst störst i distriktet Västerbotten.

Styrelsen, och av årsmötet valda funktionärer
Ordförande Ingemar Sandström

Medlemsregisteransvarig Anita Nordström
Webbansvarig Per-Axel Staflund

Teckningsrätt för föreningen
Ingemar Sandström och Anita Nordström har tecknat föreningen , var för sig.

Styrelsens sammanträden och arbetsuppgifter
Styrelsen (inkl interimsstyrelsen) har under verksamhetsåret 2016 haft 9 protokollförda sammanträden, inkluderande en hel utbildningsdag i samband med konstitueringen.

Styrelsens arbetsuppgifter har till allra största delen styrts av den verksamhets-    plan för verksamhetsåren 2016-2017, som antogs vid årsmötet i april 2016.

Verksamhetsplanen har -förutom de inledande stycket kring Nulägesbeskrivning och Verksamhetsidé- en formulerad Vision för det framtida SPF Seniorerna Björken, ett antal Strategier för styrelsens arbetssätt och Mål och Övergripande aktiviteter 2016-2017 för styrelsen.

Under hösten har också styrelsen genomgått utbildning i processen Förening för Alla, och även utbildning i det nya medlemsregistret och det nya web-systemet.

Resultat av strategier och mål
Med hänsyn tagen till den försening av verksamheterna som uppstod i och med det extra årsmötet, har styrelsen ändå hunnit påbörja att arbeta enligt merparten av de i planen uppsatta strategierna, och kommer att fortsätta arbeta med de inriktningarna.
Målen -och de tillhörande aktiviteterna- är ju satta till den 31.12 2017, och även här kan sägas att ett antal av målen är uppfyllda, medan andra är påbörjade och skall slutföras under verksamhetsåret 2017.

Program och Aktiviteter för föreningens medlemmar.
Målsättningen att kunna genomföra ett medlemsmöte varje månad (förutom sommartiden) har hållits, och föreningens medlemmar har inbjudits och medverkat i besök på Norrlands-Operan, föreläsning av professor Lars Nyberg, Betula, stadsrundtur inom det nya Umeå med tillhörande lunch, surströmmingsfest, besök på medicinska museet, föreläsning om äldres hälsa med professor Yngve Gustafsson, och Julfest med Birch Town Singers.
Föreningen har också fortsättningsvis drivit den uppskattade bad- och gym-verksamheten enligt tidigare, och har också medverkat i caféverksamheten på 76:an, Frivilligcentralens verksamheter, och verksamheterna som arrangerats av Vi Fem.

Medlemmars frivilliga insatser och arbete för föreningen
Föreningen SPF Seniorerna Björken skulle inte överleva som förening utan alla de insatser som görs på frivillig bas från många av föreningens medlemmar utanför styrelsen. Styrelsen vill här i verksamhetsberättelsen uttrycka sin beundran och sitt varma tack för alla de timmar som utförs ideellt för föreningens fortsatta levnad och utveckling.

Föreningens ekonomiska verksamhet
Vid årsmötet 2016 informerades om att föreningens ekonomi var god, men att det kommande året skulle kräva extra insatser för att återskapa en fungerande organisation. Detta har också gjorts, med bland annat köp av extra tjänster från distriktets kansli. Detta har påverkat balansräkningen, men föreningen är fortsatt stadd vid god kassa. I övrigt vad gäller föreningens ekonomi hänvisas till bilagda resultat- och balansräkning.

Slutord
Styrelsen kan konstatera att det varit ett spännande och intensivt år för SPF Seniorerna Björken. Inledningen av året, med ajournerat årsmöte och därtill hörande extra årsmöte, var knappast en optimal inledning av verksamhetsåret. Trots detta har styrelsen med stort bistånd från många frivilliga insatser kunnat genomföra ett verksamhetsår enligt de planer som var satta för föreningen. Under året har också genomförts ett antal aktiviteter för att stärka organisationen och de funktioner som ska verka i den. Hit hör bland annat skapandet av en kommunikationsplan, rutiner för samåkning, rutiner för medlemsrekrytering och tillhörande medlemsvård, närvarolotteri och annan lottförsäljning, för att nämna några.

Styrelsens ledamöter har också genom en tydlig fördelning av ansvarsområden och en kontinuerlig uppföljning av mål och strategier, kunnat förvissa sig om att utvecklingen av föreningen har gått åt det önskvärda hållet.
Vi överlämnar med stolthet vår verksamhetsberättelse för verksamhetsåret 2016.

Umeå den 22 februari 2017

Styrelsen för SPF Seniorerna Björken i Umeå

Ingemar Sandström, Hans-Erik Andersson, Vivan Nilsson, Anita Nordström, Barbro Schefström, Birgitta Engberg, Karin Engström,  Björn Boberg, Ulf Hallstrand