Verksamhetsberättelse

2) Verksamhetsberättelse SPF Seniorerna Björken 7 mars 2022

Styrelsens Verksamhetsberättelse för verksamhetsåret 2021.

Antal medlemmar:
Föreningen hade vid årsskiftet 2021/2022, 439 medlemmar varav 295 kvinnor och 144 män. 29 nya medlemmar fick vi under året och 42 har begärt utträde.

Styrelsen och av årsmötet valda funktionärer

Ordförande: Lena Lundberg
Vice ordförande: Erik Edlund
Kassör: Birgitta Blom
Sekreterare: Henrik Sundén
Ledamöter: Synnöve Dellqvist, Katrina Sjöberg och Sune Lanz

Revisorer: Gudrun Lindström och Kjell Byström

Suppleant: Eivor Lagnebäck-Linder

Valberedning: Maud Bergendahl sammankallande, Barbro Schefström och Gerd Bergström

Av styrelsen utsedda funktionärer
Bad: Kjell Byström
Gymnastik: Per-Axel Staflund
Frivilligcentralen: Gerd Bergström, med suppleant Marianne Staflund

Av styrelsen beslutade ansvarsområden
Webbredaktör och ansvarig för hemsidan: Sune Lantz
Program och reseansvariga Synnöve Dellqvist och Katrina Sjöberg
Medlemsregister: Birgitta Blom
Studieorganisatör: Vilande
Medlemsrekrytering och medlemsvård: Birgitta Blom
Annonsering: Synnöve Dellqvist och Katrina Sjöberg
Representant till SPF Umeå tillsammans: Lena Lundberg
Samrådsgrupp UPR: Birgitta Blom och Synnöve Dellqvist ersättare
Uppdatering av uppgifter i kommunens föreningsregister : Birgitta Blom
Hälsoansvarig: Henrik Sundén

Teckningsrätt för föreningen:Lena Lundberg och Birgitta Blom har tecknat föreningen, var för sig.

Styrelsens sammanträden och arbetsuppgifter.

Styrelsen har under verksamhetsåret haft 7 protokollförda sammanträden.
Styrelsens arbetsuppgifter ska till största delen styras av den verksamhetsplan som antogs vid årsmötet 2021.

Program och aktiviteter för föreningens medlemmar

2021 26/5 Hade vi vårt årsmöte ute vid Gammlia dansbanan. Ca 35 medlemmar deltog och Broparkens spelmadammer spelade.

Livet började så sakteliga öppnas upp efter att vi fått vår andra vaccination mot coronan men fortfarande var restriktionerna från FHM att tvätta händerna, hålla avstånd och stanna hemma om man var sjuk.

Vi bjöd in till kaffe i det gröna den 20/8 och vi var ca 25 medlemmar som träffades och avnjöt ett gott fika som Karin Engström bakat och trevlig samvaro.

Styrelsen öppnade upp höstens styrelsemöten den 2/8 med träff i Lenas syrenberså där vi började lägga upp planer för hösten. Vuxenskolan öppnade också upp för oss att ha möten där och vi planerade in möten 1:a måndagen i månaden. Allt eftersom restriktionerna lättades hade vi behov av att träffas mellan styrelsemötena för att planera program.

Birgitta, Synnöve, Katrina och Lena blev programgruppen men övriga i styrelsen fick vår planering och möjlighet att delta. Vi har haft 4 möten.

Bokcirkeln under ledning av Barbro Schefström har träffats en gånger i månaden under året och har 6 medlemmar.

Sune Lanz vår webbansvarige gjorde uppehåll under hösten av personliga skäl och aviserade senare under hösten att han avgår som ledamot.

Målsättningen var att genomföra ett medlemsmöte varje månad.

Vi fick 14 000 :- av Umeå kommun för att bjuda våra medlemmar nu när restriktionerna mer eller mindre upphörde på något för att bryta isoleringen. Vi bjöd in till lunch på Brännlands wärdshus den 6/10. 68 medlemmar träffades och åt under gemytliga former. Vi bad alla närvarande att skriva ner önskemål om innehåll i våra medlemsmöten. Vilken idèbank vi fick! Alla närvarande fick ett preliminärt program för hösten.

Programmets innehåll:

20/10 Polisen informerade om hur vi på bästa sätt kan skydda oss från att bli lurade vi var på restaurangen Cinco där vi åt lunch för 140:-

1/11 PA Staflund berättade på Tegs församlingsgård om K4as historia i Umeå . Fika för 50:-

16/11 Kerstin Thörn idehistoriker höll ett intressant föredrag om kvinnornas roll i utvecklingen av Umeå. 48 medlemmar kom och trivdes. Fika för 50:-

1/12 Visning av Camilla Akrakas utställning Skumrask på Umeå konsthall i Väven. Gratis!

16/12 Jultallrik och musik i julens tid på Strömbäcks folkhögskola.

Promenera mera fortsatte sina träffar varannan onsdag kl 13 och vi bytte plats till Gammlia.

Bokcirkeln som leds av Barbro Schefström har varit igång under året med endast några månaders uppehåll under våren 2020. Som mest har man varit 4-5 deltagare,