Årsmöte 2022

SPF seniorerna Vartofta har hållit sitt årsmöte.

Ordförande Marianne Manke hälsade ett 50 tal medlemmar välkomna till årsmötet.

Parentationen över medlemmar som avlidit under 2021 hölls av Marianne Manke och Kerstin Arnesson. De avlidna medlemmarna var: Hans Larsson, Arne Karlsson, Margareta Stenzel och Karin Ericson.

Kerstin Arnesson spelade Blott en dag ett ögonblick i sänder, därefter läste hon en vers av Birgit Thuresson som låter så här

” Det finns en verklighet bortom tidens brus

En himmelsk värld, som väntar med sitt milda ljus

En gång skall dörren öppnas och bjuds att stiga in

Till friden som jag anat, till glädjen som blir min”.

Jan Hall har skrivet denna vers

”Gråt ej vid min grav, jag finns ej där

Jag finns i solens spegelblänk på havet

Jag finns i vindens lek över sädesfälten

Jag finns även i höstens stilla regn och i vinterns stjärnehär

Och när du i tidig morgon väcks av fåglar kan det vara min röst du hör

Gråt inte vi träffas snart igen”

Kerstin Arnesson läste upp namnen på de avlidna och ordförande Marianne Manke tände ett ljus för var och en. Efter en tyst minut sjöngs psalmen ”Bred dina vida vingar”.

Till mötesfunktionärer vid årsmötesförhandlingarna valdes Christer Eliasson som ordförande och Ann-Marie Berg som sekreterare. Valberedningens förslag föredrogs av Ingegerd Sandahl. Årsmötet gick helt på valberedningens förslag vilket innebar att avdelningens ordförande fick förnyat förtroende och Rolf Johansson valdes in efter Lilian Johansson som avböjt förnyat förtroende. Nu avslutades träffen med avtackning av mötesfunktionärer och avgående funktionärer.

Nu var det dags för underhållning av Oskar Kjellgren.

Nu var det lite information om en resa till Bottnaryds kyrka med information inne i kyrkan, sedan till Gränna Museum med introduktions film, för att sedan gå själva i staden. Hänvisning finns på hemsidan. Information om studiecirklar var det också. Blir ett studiebesök på Åkerholmens Lantbruk AB den 13 april kl. 15.00.

Marianne Manke tackade för förtroendet att få led avdelningens verksamhet ytterligare ett år och välkomnade nya funktionärer in i verksamheten. Vid nästa månadsträff den 7 april är det modevisning. Detta var ett samarrangemang med Studieförbundet Vuxenskolan.