Vilket jubileum! 400 torsdagsvandringar utan avbrott sedan 2013.

Jubileumsvandring den 21 mars 2024. Den fyrahundrade gången!

Vid Bräkentorps rastplats denna dag överraskades vi vandrande seniorer av att Karl-Erik och Eva hade grillat korv med bröd som de bjöd oss på.
Britt-Inger reste sig och förkunnade att vi denna dag firar ett fyrahundrigt gångjubileum. Jag och Rolf vill med anledning av detta premiera några seniorer som har varit flitiga vandrare under de elva år vi hållit på. De som åsyftades var förstås Sig-Britt och Lena. Ove fick som vanligt hänga med som äkta man, trots en viss frånvaro. Britt-Inger överräckte två vackra flamingoblomster.
"Nu vill jag ha ett ord med i laget", sa Karl-Erik och tackade Britt-Inger och Rolf för att de startade dessa långpromenader och under alla åren administrerat desamma. "Som en liten gest av vår tacksamhet vill jag därför överräcka dessa blomster av släktet Chrysantemum till er". Därefter gav han oss alla följande redovisning:
Den 25 april 2013 var en torsdag. Just den dagen startade 5 vandrare, nämligen Rolf och Britt-Inger Hallberg, Sigbritt Alhbin, Berit Larsson och Stig Gren dessa långpromenader. Detta spred sig och direkt därefter hängde Ove och Lena Finnhult på.
- Britt-Inger som är en vän av ordning och är bekväm med kalkylprogrammet Excel har genom åren fört en noggrann statistik över antalet vandringar och deltagare. Detta har som resultat givit att vi idag firar jubileum. Det är den 400:e vandringen sedan start.
- Det har genom åren varit 6016 starter och dessa har i genomsnitt haft 15 deltagare per gång.
- Mera statistik: Om vi räknar en gångsträcka av 6,5 km per gång har vi vandrat ca 3 910 mil. Vi har alltså nästan vandrat jorden runt (4000 mil).
Följande seniorer leder maratonligan:
Rolf 379 ggr, Britt-Inger 365 ggr, Lena 286 ggr, Sig-Britt 283 ggr, Karl-Erik 263 ggr, Åsa 251 ggr...

Ove reste sig därefter och beskrev med Jakobs stege som förebild, varför Rolf plötsligt p.g.a. en fallolycka blev förhindrad att fortsätta som vandringsledare. Karl-Erik lovade då Rolf att ta över ansvaret som ledare. Detta har han skött med stor skicklighet, vilket vi är väldigt glada för.
Nu är även Karl-Erik ibland justerad och då har Kenneth och Ann-Kristin varit våra ledare. Tack för detta!

"Nu måste vi gå vidare", sa Karl-Erik, "men först tar vi en gruppbild med sjön som bakgrund". Sagt och gjort!

Följ gärna bildkollaget nedan och är du inte redan en seniorvandrare, så bliv detta!

- Nästa vandring blir 4 april i Lagan, då går vi Bergastigen under ledning av Ann-Kristin och Kenneth.
/ Ove