Månadsmöte 20 januari 2023

SPFs månadsmöte den 20 januari blev en stämningsfull eftermiddag med mycket musik och sång, varma och känslosamma visor och dikter framförda av Bengt Birgersson, omtyckt och välkänd av Ljungbyborna. Traditionsenligt började eftermiddagen med parentation för de medlemmar som lämnat oss under 2022. En vacker och stämningsfull cermoni med ljuständning, sång, diktläsning och eftertanke.

• Kören under ledning av Wivan Blomster
  • Kören sjunger andliga sånger
  • Lottie Jernberg Bergman läser dikter
  • Parentation och ljuständning
  • Bengt Birgersson i sångartagen
  • Bengt Birgersson deklamerar dikt
  • Åsa tackar med blommor
  • Nu blir det intressant information
  • Mera information
  • Det var riktigt intressant!
  • Kören under ledning av Wivan Blomster
  • Kören sjunger andliga sånger
  • Lottie Jernberg Bergman läser dikter
  • Parentation och ljuständning
  • Bengt Birgersson i sångartagen
  • Bengt Birgersson deklamerar dikt
  • Åsa tackar med blommor
  • Nu blir det intressant information
  • Mera information
  • Det var riktigt intressant!

Idag hälsades medlemmarna hjärtligt välkomna av vice ordförande Ove Finnhult eftersom ordförande Karin tappat rösten och behövde hjälp att göra sin stämma hörd.
Ove presenterade programmet och berättade också att Bjerstafs begravningsbyrå skulle informera om ”vita arkivet” vid kaffet.

Som vanligt inleddes månadsmötet med körsång. I dag under ledning av Wivan Blomster med   några andliga visor och en tonsättning av bönen ”Fader vår”. Solveig Lameksson ackompanjerade vid pianot.

Därefter höll Wivan Blomster parentation för de medlemmar som lämnat oss under 2022 - en vacker och stämningsfull ceremoni med ljuständning för att minnas de medlemmar som inte finns bland oss längre. Lottie Jernberg Bergman läste några vackra dikter; Alltid Stilla av Birger Franzén och Tänd ljus av Bo Setterlind.

Så blev det dags för underhållning och Åsa Prytz presenterade månadsmötets gäst Bengt Birgersson, välkänd och omtyckt för sin mäktiga och varma stämma och sin förmåga att beröra med både sång och dikt. Han ackompanjerades av Solveig Lameksson vid pianot.

Han inledde med Lasse Berghagens visa ”Du vandra som oftast allena” och ”När sorgen känns tung i mitt sinne”.
Det blev också visor av trubaduren Nils F Nygren, den om Johan Petter som hade problem med spriten, och hur det gick till när han kom till himlen - en varm visa om människans skröplighet och svaghet följt av sången ”Alla får vara med”.

Vi fick höra Wilhelm Mobergs mest tidlösa och älskade citat ut romanen ”Din stund på jorden”: ”Du ska alltid tänka: Jag är här på jorden denna enda gång! Jag kan aldrig komma hit igen! Tag vara på ditt liv! Akta det väl! Slarva inte bort det! För nu är det din stund på jorden!” Sen följde Mikis Theodorakis mäktiga ”En sång om frihet.

Så kom han fram till sin favoritskald Pelle Näver och deklamerade bl.a. ”I fädernas spår” och berättelsen om en pigas vedermödor och besvikelser.

Så blev det några kända sånger såsom psalmen "När ett barn kommer hem om kvällen" och Einar Ekbergs ”ögonblick och evighet”. Som avslutning sjöng han Björn Skifts ”Håll mitt hjärta” - en av de mest spelade musikstyckena vid begravningar – vacker och berörande!

Bengt Birgersson kan konsten att beröra med ord och ton, det fick vi alla erfara den här eftermiddagen – en eftermiddag när tiden stod stilla. Åsa tackade med blommor och vi applåderade för en fantastiskt underhållande och tänkvärd eftermiddag.

Sen blev det kaffe och smörgåsar en trappa ner med intressant information från Bjerstafs Begravningsbyrå. Yngve och Cecilia Bardh berättade om Framtidsfullmakt och Livsarkivet. En framtidsfullmakt kan vara ett alternativ till god man om jag i framtiden kan komma att behöva en anhörig, t ex barn eller make/maka som biträder mig i ekonomiska och juridiska frågor. Livsarkivet innebär att man skriver ner hur man vill ha det vid sin begravning eller hur man vill leva och bli omhändertagen då man förlorar förmågan att ordna för sig själv.

Till sist informerade Ove om en ny tävlingsomgång i Hjärnkollen. Han uppmanade oss att anmäla oss till denna tävling senast den 1 mars till lagledare Gun Oscarsson. Ove informerade även om dagbio på Garvaren. Den 26/1 kan vi se ”Dag för Dag” en livsbejakande komedi av Felix Herngren.

Slutligen tackade Karin Bondesson trivselkommittén ett gott arbete och alla SPF-are som deltagit i eftermiddagens möte och uppmanade alla att framföra synpunkter och önskemål när det gäller våra aktiviteter och program.