Cykeltur med SPF Ljungby runt Skatelövsfjorden

Den 25 juli startade 18 entusiastiska cyklister från Ljungby för att göra en cykeltur runt Skatelövsfjorden. Vi körde till Grimslövs föreningslokal och parkerade bilarna och gjorde oss beredda för avfärd. Berndt och Annika hade förberett routen noga så det var bara att sätta igång direkt. Vi cyklade förbi Husebymaden där vi såg både vildgäss och tranor. Denna mad som är 85 ha stor invigdes av kungen 1998. Därefter cyklade vi till Huseby och tog där en promenad vid slottet. Där spelas en pjäs ”Skandalen på Huseby” och den utspelas under en promenad i slottets trädgård. Nästa anhalt var Blodberget och Blodviken som tillhör en av våra 43 sägenplatser. Där berättas det att Blenda och hennes kvinnliga vänner såg till att danskarna söp sig fulla och därefter halshögg kvinnorna dem. Sedan gick de ner i viken och tvättade sig och därav namnet Blodviken. På Blodberget intog vi vår fika som föregicks av en 200 m lång vandring upp på berget. Naturen som vi cyklade genom var otroligt vacker och omväxlande. Omväxlande var även underlaget som vi cyklade på. Det var asfalt, grus, makadam och gräs. Under färden såg vi hjortar i ett hjorthägn, många kor, hästar och får. Färden gick vidare till Torne där vi åt vår medhavda lunch. Planeringen var att vi skulle beställa lunch på detta ställe, men tyvärr var det stängt på måndagar vilket inte framgick. Detta hade Berndt och Annika kollat upp så vi var förberedda på det. Till slut så cyklade vi gamla järnvägen tillbaka till Grimslöv där bilarna stod. Avslutningsvis så körde vi till Farmors gårdsbod i Grimslöv där vi alla inmundigade glass som tillverkades på gården. Ett stort TACK framfördes till våra ledare för en välplanerad och mycket vacker cykeltur på lite mer än tre mil.
Åsa Prytz