Våren
Våren
2021-06-17 Vårens trettonde cykeltur
Örlen runt
Turen, som Donald ledde, startade på hamnen vid Brobacken.
Putte var nyklippt.
Alla med ?
Här kommer några.
Hur långt har vi cyklat ? Nu fikar vi. 
Donald berättar om Örlen, ett okänt område för många av oss.
Vid Ransbergs Kyrka mötte vi fler Elin-medlemmar. Tack Donald för fin tur. Trevlig sommar med mycket cykling.
2021-06-10 Vårens tolfte cykeltur
Cykeltur längs Göta Kanal.
Start i Töreboda.
Putte var med.
Bosse hade mycket att berätta.

Ett stopp var vid Vassbacken.

Bilder från kanalen.
Med utsikt över sjön Viken . . 

.var det fikapaus i Tåtorp.
Bosse berättade om männen som byggde kanalen.

Slussning i Tåtorp.
Tack, Bosse, för en fin tur med mycket information om vår fina kanal.
2021-06-03 Vårens elfte cykeltur
Från Stenstorp ledde Margareta Blixt cyklingen via Segerstorp ner mot Dala

Det fans hästar med föl . .

. . och kor. Putte gillade dem.


Skogatorpskärret är ett sevärt naturreservat. Lämplig plats för fika innan vi gick ut på reservatet . . 




. . där det fanns mycket att titta på innan vi cyklade tillbaka till Stenstorp. Tack Margareta för en fin tur.
2021-05-27 Vårens tionde cykeltur
Under Kurts ledning cyklade fem personer från Flämslätts kursgård på leriga o hala skogsvägar bort mot Ölanda kapell.
Lite service innan vi kom iväg.
"Var är vi ??"
" Jag ska också kolla. "
Efter att ha cyklat lite fel i skogen kom vi fram till Ölanda.
Kapellet är inte i bra skick, gräset är inte ens klippt, fullt med maskrosor o gullvivor.
Kurt berättade om dess historia .
Renovering behövs verkligen.
Åter till cyklarna. Tack, Kurt, för en fin tur.
2021-05-20 Vårens nionde cykeltur

Med Skara domkyrka som utgångspunkt cyklade vi västerut.
Järnvägsbanken mot Ardala var lättcyklad.
Samling framför Västra Gerums kyrka
Rigmor berättade om kyrkan


. . en gammal kyrka.


Fikapaus på och vid kyrkomuren

Loppis, den måste kollas.

En hästgård passerade vi på väg tillbaka till Skara.
2021-05-13
Kristi himmelsfärdsdag. Ingen planerad cykeltur.
2021-05-06 Vårens åttonde cykeltur
På grund av otjänlig väderlek, snöglopp, regn o endast 3 plusgrader, ställdes cykelturen in.
2021-04-29 Vårens sjunde cykeltur
Med Bosse som ledare cyklade att antal Elin-medlemmar från Ishallen runt Skövde.
Första stoppet.
Södra brottet var platsen för fika. 


Skönt med en paus i gräset.
Planering ?
Efter kaffet berättade Bosse om hur våra berg hade kommit till en gång för länge sen. Tack Bosse för en fin tur.
2021-04-22 Vårens sjätte cykeltur
Turen blev inställd på grund av snökaos.
2021-04-15 Vårens femte cykeltur

Från Varnhem gick färden till Axvall,

. . förbi Vingsjön o Norra Vings kyrka

. .till Stenum

Vidare till Hornborgasjöns utlopp

Fördämningen

Utsikt över sjön.



Fikapausen var på en fin plats vid sjön

Kurt vid en gammal ek

Tack Gunnel o Lars för en fin tur.
2021-04-08 Vårens fjärde cykeltur

Kurt ledde turen från parkeringen vid Stora Coop.

Putte i buren.
Första stoppet var vid Suntetorps träimpregnering,

Kurt berättade om gifter o annat som finns kvar efter verksamheten.

Äppelbyn fick ett besök.
Fikapausen var vid Knistad innan vi återvände till Skövde. Tack Kurt.
2021-04-01 Vårens tredje cykeltur
Med start vid Gamla Kiosken i Skultorp ledde Lars Skärtorsdagens cykeltur. Det blev en fin tur. På en sträcka var det lervälling men alla var glada. Inga bilder.
2021-03-25 Vårens andra cykeltur

Från Ishallens parkering cyklades vi under Rolands ledning norrut på Rånnavägen upp till Mölltorps gård.
Där berättade Kurt kalkbrott, kalkbränning, rödfyrhögar och giftutsläpp.


Kurt i cykelmundering.
Roland och hans cykel.

Turen gick vidare genom skogen till Södra Ryd där vi fikade.
Cykelparkering.
Putte tackade också för en fin tur.
2021-03-18 Vårens första cykeltur

Den första turen gick från Stora Coops parkering genom Stallsiken, Trädgårdsstaden o Lunden.

Målet var Ryds kyrkoruin.


Fika i solen.

Roland berättade om hans upplevelser i ruinen.

Då planlades också vårens turer, programmet kommer att läggas ut på hemsidan.

Putte var med.