Cykelturer hösten 2018

Cykelturer 2018

2018-10-11 Skövde med omnejd, höstsäsongens sista cykeltur.

Torsdagens cykeltur kunde haft rubriken: "Skövde med knorr". Dagens ledare Kurt Gunnarsson hade lyckats planera in en tur på hela 15 km i stadens centrala delar med bara en liten utvikning till Hasslums övningsfält. Övningsfältets historia, nuvarande användning och framtida planer vara dagens kulturella inslag. Solsken och sommarvärme är inte självklart vid denna tid på året, men bidrog till att förgylla vår höstfärgade stad och denna säsongsavslutning. Dagen till ära ersattes det vanliga medhavda fikat med ett besök på Mössebergsbagarens kafé i Stallsiken. Stort tack till alla de som planerat och lett årets alla cykelturer.

2018-10-04 Sjogerstad, Grevagården

Dagens cykeltur startade vid Gamla kiosken i Skultorp.  På småvägar kom vi ner till Sjogersta och stannade till där Sjogersta gamla kyrka legat. Vi cyklade vidare till Grevagården och därifrån till Jutagårdens ridanläggning där vi fikade.  Så småningom kom vi tillbaka till Skultorp.

2018-09-27 Västra stambananKurt berättar om en tågresa i Etiopien som slutade olyckligt.

Vi var 8 cyklister som samlades på parkeringen utanför Biltema. Därifrån cyklade vi söderut längs järnvägen mot Skultorp. I en backe där vinden inte kom åt oss drack vi vårt medförda kaffe samtidigt som vi talade om spårvägar i allmänhet och Västra Stambanan i synnerhet. Spårvägar har funnits sedan urminnes tider. Redan de gamla egyptierna, för över 4000 år sedan, hackade ut spår i sina stenbrott för att underlätta hanterandet av tungt lasta vagnar. Den moderna järnvägen såg sin början på tidigt 1800-tal. Västra Stambanan började byggas 1855 och stod klar 1862. Nu kunde man ta sig från Stockholm till Göteborg på 14 timmar. Landsvägen tog 6 dygn och Göta Kanal 4 dygn. Idag klarar X 2000 av de 45 milen på 3 timmar.

2018-09-20 Sjötorp, Domarring

2018-09-13 Axvalla hus
Efter att ha åkt över Billingen till Varnhem cyklade vi via Drottningkullen, Munkabo och Skärv ner i kanten av Axvalla hed. Stigen till Axevalla hus gick det inte att cykla på utan de sista 500 meterna fick vi gå. Axevalla hus är ruinen efter ett medeltida fäste och riksborg på en udde i Husesjön. Den revs 1469. I dag syns vallar och vallgravarna. Fikat avnjöts uppe på resterna av ett av tornen med fin utsikt över nejden. Efter en lång paus cyklade vi till Axvalla travbana innnan vi vände åter till Varhem, där bilarna väntade.

2018-08-16
Den 16 augusti var det dags för höstens första cykeltur.  Den skedde på Torsö,  eller egentligen på Fågelö.  15 cyklister leddes av Bosse Harder via Fågelö kapell över till ett av de få kvarvarande fiskelägena,  där Boris har sin verksamhet.  Han berättade om fisket och om projektet "rädda ålen" som han är engagerad i.  Innan återfärden fanns det möjlighet att inhandla fisk.

2018-08-23
Torsdagen den 23 augusti var himlen mulen men det var en behaglig temperatur. Det blåste en svag bris från sydväst. En perfekt dag för en "Cykeltur med Kultur". Vi var 10 cyklister som kl. 0930 träffades på parkeringen vid Billingehov. Därifrån tog vi oss med bil till parkeringen vid Flämslätts Stiftgård. Där dök en 11:e cyklist upp.

Från Flämslätt cyklade vi via Remningstorp mot dagens mål, Ölanda Säteri, eller mer exakt, Ölanda Kapell. De första kilometrarna från Remningstorp mot Ölanda blev skumpiga i överkant. Väghållaren hade nyligen sladdat och förstärkt vägbanan med grov sten, ej lämpad för smala cykeldäck. Strax blev dock färden behaglig och den avslutades på asfalt.

Framme vid målet intog vi vår medhavda skaffning och Kurt Gunnarsson, dagens färdledare, berättade om säteriet: 2 000 ha åker, hagar och skog. 2 000 kreatur. Un-der andra hälften av 1600-talet ägdes gården av "Magnus Gabriel De la Gardie". Ka-pellet lär vara från hans tid.

När vi kom åter till Flämslätt föll ett efterlängtat regn. Ovädret var över efter ungefär 2 ½ minut.

Kurt berättar

Lena och Ulla kopplar av

Gunnar har känsla för färger. Kolla muren. Kolla tröjan!

Cykelparkering

2018-08-30
En härlig cykeltur utmed Göta kanal (Jonsboda-Tåtorp-Jonsboda) fick vi 4 st. Elin cyklister. En stillhet präglade kanalen nu när turist säsongen nästan är över. Vi passerade lanthöjden (högsta punkten på kanalen) och obelisken på den lilla ön. Lite mer information fick vi av slussvakten som t.ex att kanalen stängs sista september och kan bara bokas under september. En härlig cykeltur utan backar!

2018-09-06

Turen började på Ejderbäcks garageuppfart och forsatte sedan upp vägen mot Lerdala. Mitt på "raka linan" svängde vi av mot  Hallan och cyklade på sköna skogsvägar så vi kom åter till Skövde via Svarvarebacken och Våmb.  Det var  en skön tur.