Cykelturer våren 2017

2017-03-30. Trädgårdsstaden.
SPF Seniorerna ELIN:s "Cykelturer med kultur" har nu startat för säsongen. I torsdagsmorgonens lite kyliga men regnfria väder samlades några taggade cyklister för premiärturen.  Torsdagens studieobjekt var Skövdes nybyggnadsområden i Trädgårdsstaden och Hasslum. Dagens guide Kurt Gunnarsson tog oss med på en slingrande väg bland byggarbetsplatser i olika stadier, nyinflyttade kvarter och naturmarker däremellan. Vi kunde konstatera att vår stad både vill, vågar och kan möta behoven av bra boende för de många nya Skövdeborna.

På bron över Östra Leden

I Trädgårdssaden.

2017-04-06 Till Forsby kyrka.
I härlig medvind drog vi österut via Varolavägen. Bo Harder som var ledare för dagen hade hittat en liten gångbro över Ösan som gav oss möjlighet att komma över ån och vi kunde nnärma oss Forsby kyrka, dagens mål och rastpklats. Bosse hade läst på duktigt och hade mycket att berätta om denna sveriges älsta stenkyrka. På hemvägen var den västliga vinden inte lika behaglig.

På väg vid Öhm.

Bosse föreläser om Forsby kyrka.

2017-04-20 till Binnneberg.
Bo Harder berättade tingshusets historia.

Torsdagen den 20 april 2017 var inte den vackraste vårdagen vi upplevt. Det blåste friska till hårda vindar från väst. Himmelen var mörk, mycket mörk. Stundtals regn. Temperaturen låg på c:a + 5 grader Celsius. Detta hindrade inte Elins cykeltrupp från att ge sig ut på en 2,7 mil lång tramptur. Sju flickor, tre gubbar. (Ett antal gubbar hade tydligen förhinder).

Vi startade vid Ryds centrum, trampade vidare via Rånna och Ingasäter till Binne-berg. Strax före Binneberg stannade vi och studerade en gammal milstolpe från tidigt 1700-tal. Därefter for vi vidare på den månghundraåriga vägen, en "fjärdings väg" (2672 m), d.v.s. en "kvarts gammal mil", till nästa milstolpe, vid Binnebergs Tings-hus.

Väl framme vid tingshuset drack vi vårt medförda kaffe och därefter tog vi del av de hemskheter som utspelade sig där år 1710.

Det var motvind hem.

När vi kom åter till startpunkten, Ryds Centrum, efter dryga 27 km cykling, kunde vi konstatera: Det var "inte bättre förr". Vi konstaterade också att det inte finns dåligt väder, så länge det finns bra kläder.

Tufft väder! Tuff cykling! Hemska historier! Härlig sammanhållning!

Hemåt igen från Binneberg.

2017-04-27. Hornborga.
Torsdagens cykelrunda startade i Skams undantag, dvs Häggum. Vi var 9 stycken som cyklade på sandvägar upp mellan Brunnhemsberget och Tovaberget, ner via Brestorp till Bolum. Sen tog vi den gamla järnvägsbanken norrut så att vi kom fram till Naturum Hornborga. I solen utanför Doppingen fikade vi. På återfärden till Häggum passerade vi mellan Tovaberget och Sydbillingen innan vi återsåg kyrktornet i Häggum. Då hade vi cyklat nästan två mil.
Fika hos "Doppingen".

2017-05-04 Klyftamon och Vristulven.
Det glada cykelgänget på 11 personer startade i solsken men blåsigt på Sparresäters parkeringsplats. Ingvar Fredrikson, dagens guide berättade om Sparresäter och dess historia från 1600-talet och framåt. Den mest intressanta person som ägt gården är Carl Johan Schönherr (1772-1848) entomolog och sidenfabrikant.

De senaste 51 åren har på Sparresäter bedrivits lantbruksskola med inriktning skogsbruk. Denna utbildning är sedan 2014 flyttad till Svenljunga.

Vi fortsatte mot Vristulven där vi på vägen stötte på en mycket vacker huggorm. Vidare genom vacker natur ner mot Klyftamon som är ett mycket stort område med naturligt uppkommen barrskog och opåverkade myrområden. Träden i området är mycket gamla, allt mellan 125 till 180 år. Vägnätet är i det närmaste obefintligt och området har en utpräglad vildmarksnatur.

Efter 2 mil åter på startplatsen med en medelhastighet på 12 km/timme och nästan en timmes upphåll/stopp.

En härlig vårutflykt.

Dagens kunniga ledare Ingvar Fredriksson hade mycket att berätta om naturen för oss

Målet för cykelturen var vid sjön Vristulven där det blev fika.

Ormen.

2017-05-11. Vallebygden.
Bilar till Varnhem. Temperatur strax ovan  noll. En och annan snöflinga i luften. Vallebygden i början av sin blomning. Cykeltur blev det med yllemössa och tumvantar.

Vid Höjentorps Kungsgård.

Vid Höjentorps slottsruin.

Kafferast vid källan i Jättadalen.

2017-05-18 I Mofalla.
Ena veckan snö och kyla, nästa 25 grader varmt när vi cyklar i Mofalla. En tur på gamla nedlagda järnvägen mot Stenstorp , sedan förbi Atterby och Mofalla kyrka. Bra cykelvägar där man kunde köra i bredd och prata.
Dagens ledare var Erna som bjöd alla 14 cyklister på rabarberpaj med vaniljsås i sin sommarstuga. Nu känns det som sommar!
Vid Ernas stuga nära Mofalla station.

2017-05-31 Kungslena.
Vilken cykeltur Du Margareta tog oss med på idag den 31/5.

Vi startade med ett besök i Kungslena kyrka. Kyrkan med sina med tre takryttare symboliserande den svenske stormannen Birger Jarl, den danske kungen Valdemar och kung Håkon av Norge, som år 2058 besökte Kungslena kyrka.

Underbara takmålningar av Johan Risberg som sägs ha Skövde anknytning, altartavla från 1600-talet, en medeltida madonnaskulptur och medeltida kyrkdörrar så vackert.

Snacka om uppförslut, men vi tog oss i alla fall till Franciskuskapellet, - tillägnat Franciskus av Assisi-, vackert beläget i skogen och anlagt i en före detta potatiskällare av kyrkoherde Åke Levenstam och hans hustru Karin. Enkelhet var ledordet. Franciskuskapell är ett pilgrims/vägkapell där man skall kunna söka lugn o stillhet.

Här drack vi vårt kaffe och utbytt allehanda åsikter, kanske inte i lugn o ro.

Sedan bar det iväg utför, inte ett tramptag nästan förrän vi nådde Kungslena. Vi cyklade förbi Granne Påle vägsvisare -kopia- fr Drottning Kristinas tid, förbi Gestilren platsen för ett stort slag år 1210 mellan den Sverkerska och Erikska ätten, vidare mot Varvberget där vi hade en underbar utsikt över Hökensås.

Vi hade tur med vädret, inte något regn som SMHI utlovat.

En utflykt utöver det vanliga.

Här är det apostlahästar som gäller.

2017-06-08. Utefter Göta kanal.
Även i år blev det en cykeltur längs Göta kanal sträckan Norrqvarn -Töreboda - Norrqvarn. Vår mycket kunniga guide Bo Harder berättade om den 19 mil långa kanalen som invigdes 1832. Oxar drervs där vi cyklade och drog båtar i kanalen. Sträckan mättes då med alnstenar. Mellan varje alnsten var det 600 m.

Vid Töreboda tog vi den lilla färjan Lina över kanalen. Rek. pris 1kr för överfärden.

Vem tittar på vem? Vid fikat fick vi åskådare som nog hoppades på en smakbit. 7st cyklister var riktigt nöjda med turen längs kanalen trots det omväxlande vädret.

2017-06-15. Vårens sista cykeltur.
Traditionsenligt hade sista cykelturen innan "sommarlovet" Varnhem och klosterkaféet som mål. Den cykelturen har lite av Examen över sig då det ju är en inte obetydlig höjd att ta sig över (Billingen) och dessutom två gånger. I sammanhangen må noteras att det nu är flera bland ELIN:s cykister som skaffat sig cykel med batteridriven hjälpmotor.
Ett tiotal hjälmutrustade SPF-are var med på den här turen och kunde i Varnhem intaga såväl gott kaffe, smarriga mackor och en god portion historia i det nybyggda KATA-huset.

Klart för avfärd från Varnhem.