Ordförandebrev

Allmän information

• Allmän information

Hej alla ELIN-medlemmar och God Fortsättning på 2021!

För bara någon vecka sedan öppnade vi dörren till år 2021 och nu blickar vi framåt. Någon rivstart på ELIN:s aktiviteter lär det inte bli men förhoppningsvis kommer vi innan året är slut vara väl inkörda i gamla gängor.

Vaccineringarna mot Covid 19 är nu igång och väntas vara slutförda under första halvåret. Dr Jan Ejdebäck, vår medicinske expert, poängterar vikten av att alla vaccinerar sig. Läs mer om detta i bifogade filer. Samma information finns på vår hemsida. (Hemsidan ligger för närvarande nere p.g.a. underhållsarbete, men lär vara igång igen om en eller ett par dagar.)

Hur ser ELIN:s närmaste framtid ut? Svår fråga. Styrelsen och aktivitetskommittén sliter sitt hår, men under rådande omständigheter är det svårt att genomföra meningsfull verksamhet. I höstas genomförde vi tre "tipspromenader" och en "bilutflykt". Denna verksamhet har vi för avsikt att fortsätta med. Nu är det inte bara pandemin som stökar till det. Det vackra vintervädret innebär också sliriga vägar och glashala promenadstråk. Vi avvaktar därför och väntar på bättre väglag.

Årsmöte 2021. Enligt SPF Seniorernas stadgar skall årsmöte hållas före februari månads utgång. Förbundsstyrelsen har meddelat att under rådande unika förhållanden, är det tillrådligt att skjuta årsstämman på framtiden. ELIN:s styrelse har ännu inte tagit beslut om hur och när årsstämman skall genomföras, men det blir inte i februari. Det finns tre alternativ:

· Digital stämma. Medlemmarna kopplar upp sig via dator eller mobiltelefon. Viktiga punkter som årsberättelse, ansvarsfrihet och val av funktionärer genomförs. Övriga frågor skjuts på framtiden.

· Brevmöte. Styrelsen skickar ut möteshandlingarna med förslag via Post Nord och Ni medlemmar tar ställning och svarar via medskickat frankerat kuvert.

· Utomhusmöte. Vi väntar på att vi får träffas i större grupper utomhus. När detta är görligt genomför vi en fullständig stämma.

10-årsjubileum. Vi kommer genomföra jubileet så snart det är genomförbart. Det enda problem vi har, förutom tidpunkten, är vad vi skall kalla tillställningen.

Studiecirklar. Se ELIN:s Hemsida.

Övrigt. Jag hoppas ni sett, att på ELIN:s hemsida presenteras på söndagar ett "QUIZ". Tio mer eller mindre svåra frågor varje vecka. Kan vara bra förövning inför nästa "PUB-afton", när den nu blir av. Bifogar en fil med frågorna från senaste söndag.

Jag har förstått att dryga hälften av ELIN:s medlemmar läser de brev som vi i styrelsen skickar ut, och det är en bra siffra. Jag har också förstått att det är många som inte läser bifogade filer. Gör det. Där finns mestadels den viktiga informationen. Det viktiga idag är vad "Dr Jan Ejdebäck" har att säga om "Covid 19" och "Vaccination".