Kolla om ditt lösenord är läckt

Läs artiklar från DN och kontrollera om dina uppgifter läckts.

Idag talar medierna mycket om den stora dataläcka som skett där 70 miljoner konton ska ha blivit läckta. Ur dagens nummer av DN har jag hämtat några artiklar som du kan läsa och det finns också en direktlänk till Stöldskyddsföreningens hemsida där du kan kontrollera om ditt mejlkonto blivit läckt.

OBS! även om Stöldskyddsföreningens sida skulle säga att dina uppgifter läckts, så bli inte alltför orolig. Läs i lugn och ro den fortsatta texten där man talar om när läckan skedde och vilka uppgifter som läcktes. Längst ner på den här sidan kan du se hur det ser ut när jag frågar om mitt mejlkonto. Det läcktes redan 2021. Då bytte jag lösenordet till mejlkontot för säkerhets skull, men det hade egentligen inte behövts.

Klicka här för att läsa artikeln från DN som handlar om att Stöldskyddsföreningens hemida blivit överbelastad idag 24/1: ->Artikel

Läs artikeln i dagens DN som besvara tre frågor om den aktuella dataläckan. 1 Vad är det som hänt? 2 Bör jag vara orolig? 3 Hur vet jag om jag är drabbad? : -> Artikel om läckan

Klicka här för att komma direkt till Stöldskyddsföreningens hemsida där du kan kolla om din mejladress är läckt: ->Stöldskyddsföreningen

Så här svara Stöldskyddsföreningens hemsida när jag frågar om min mejladress. Som du kan se så skedde det 2021 på Oxfam i Australien. Det som "stals" var inte jättefarliga saker, de kom t ex inte över några lösenord.
Det absolut viktigaste att tänka på är att det lösenord du använder till din mejl ska du INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER ANVÄNDA NÅGON ANNAN STANS!