Evenemang under 2022

Under 2022 har SPF Mariestad genomfört en folkhälsovecka samt Seniormässan.

Seniormässan i september 2022

Seniormässan hade i år 40 bord i Rotundan med försäljare och informatörer. Det var tidvis väldigt trångt mellan borden av alla besökare. Åke Möller höll ett fängslande kåseri över ämnet Från Karleby kyrka till Ostindienfararen Göteborg. På eftermiddagen underhöll Mockingbird Hillbillies med medryckande musik både eget material och covers. En riktigt härlig dag.

imagerz9nt.png image4ntim.png
Bild från Åke Möllers välbesökta fördrag och från Rotundan där besökarna tidvis fick trängas.

imageshsr6.png  imagey3mil.png
Mockingbird Hillbillies uppträder i Jubileumsteatern och längst bak i trängseln skymtar vi SPF:s utställningsmonter.

SPF SENIORERNA MARIESTAD FOLKHÄLSOVECKA 16-20 MAJ 2022

Programmet för veckan:
Måndagen den 16 maj Gökotta på Ekudden Vi träffas på parkeringen vid bassängbadet kl 06.00 för en promenad ut på Ekudden där vi hoppas få höra göken. Tag med kaffekorg.

Tisdagen den 17 maj Går vi en guidad tur för att titta på Stadens statyer och utomhuskonstverk Samling på Gamla torget kl 10.00 Onsdagen den 18 maj Prövar vi på boulespel på banorna i norra hamnen kl 10.00. Tag med kaffekorg.

Torsdagen den 19 maj Promenad över stadens broar. Samling parkeringen vid Vippfyren i hamnen kl 10.00.

Fredagen den 20 maj Vandring i Snapenskogen. Samling på parkeringen vid Snapen kl 10.00. Serveringen kommer att vara öppen när vi kommer tillbaka. Upplysningar om ovanstående: Anne-Catrine Persson tel 076-139 36 28. Programmet finns också SPF Seniorernas Mariestad hemsida och på Facebook. Under veckan finns också möjlighet att delta i ett antal webinarier som anordnas av SPF Seniorerna centralt. Se SPF Seniorernas hemsida.

SPF Seniorernas Gökotta 16 maj

15 morgonpigga medlemmar träffades kl 06:00 vid Ekudden för att eventuellt få höra gökens ko-ko. Under ledning av P-O Bengtsson vandrade vi runt och lyssnade på bl a bofink, lövsångare, nötväcka, svarthätta och gärdsmyg.

Vi såg kråkor som jagade en havsörn och skarvar som dök efter mat. Ett par skäggdoppingar simmade vid strandkanten. Vid tegeludden såg vi grågås. Canadagås och sothöns. Trots en ganska mulen morgon var det mycket fågelsång och när solen kom fram och värmde steg också fågelsången.

Vi hörde ingen gök men vi njöt av den vackra morgonen och av medhavd fika. Stort tack till P O Bengtsson som delade med sig av sitt stora kunnande.

imagernxq.png
Fikapaus ute på Ekudden.

Ewa Colliander

SPF Seniorernas brovandring 2022-05-19

15 medlemmar träffades för att vandra på Mariestads broar. Vi samlades vid vippfyren ”Lennart” och promenerade genom centrum bort till Gärdesbron eller badhusbron som den också kallas. Bron byggdes i slutet på 1950-talet. Vi försatte mot Universitetsparken och gick över den nyaste bron som kallas universitetbron som byggdes 2017. Den går mellan trädgårdsmästeriet med odlingarna och Trädgårdsskolan. Promenaden fortsatte utmed Tidan där syrenerna blommade vackert. Vi gick över Marieholmsbron som är den äldsta bron. Tidigare har här funnits en träbro. Bron är ombyggd ett flertal gånger. Vi fortsatte utmed Tidans andra sida och kom fram till sista bron som kallas hamnbron och som knyter ihop sjöstadens bostadsområde med gästhamnen.

Här avslutades den trevliga vandringen och vi tackade Anne-Catrine Persson för trevlig samvaro.

imageqga7.png imageli39.png