2018 Resor

SPF Seniorernas resa Uppsala 7-9 maj 2018

Måndag morgon samlades 48 medlemmar för en tredagarsresa till Uppsala.

Under resan berättade vår reseledare Berthold Helgesson om slaget vid Hova, om sångsvanarna vid sjön Tysslingen mm. Vi gjorde en kort paus vid Brändåsen för att sträcka på benen och för att få lite kaffe för dem som startade tidigt. Resan fortsatte förbi Västerås och i Enköping tog vi lunchpaus. Resan fortsatte mot Skoklosters slott där vi möttes av två guider som berättade om slottets historia och dess ägare.

Där Skokloster ligger idag var på 1200-talet ett cistercienskloster. Genom donationer fick klostret ett stort antal jordagods. På 1500-talet minskade antal gårdar gradvis och senare övergick klostrets egendomar till kronan. Johan III gav klostret till sin syster Sofia. 1578 drogs dock godset tillbaka möjligen i samband med att hennes man, Magnus av Sachsen-Lauenburg, blev utslängd från Sverige. År 1611 fick ryttmästare Herman Wrangel överta godset som tack för genomförda tjänster. År 1613 föddes Herman och Margareta Grips son Carl Gustaf Wrangel på Skokloster. Det kom att bli Carl Gustaf som byggde upp det Skokloster som vi ser idag. Han ville bygga ett nytt slott bredvid faderns mindre gods i stil med de nordtyska slott han sett under sina resor med svenska armén. Under tiden som bygget pågick bodde Wrangel i det gamla stenhuset där han var född. Det inre bygget och dekoren av slottet avslutade inte förrän tre år efter hans död. Den stora bankettsalen blev aldrig färdig och ser fortfarande ut som en byggarbetsplats.

En av döttrarna, Margaretha Juliana gifte sig 1660 med Nils Brahe och de fick tillsammans Skokloster när henne far avlidit. Efter att Margaretha Julianas man avlidit gjorde hon Skokloster till fideikommiss och skänkte slottet till sin son Abraham Brahe. Skokloster ärvdes sedan inom ätten Brahe fram till 1930, då ätten dog ut när greve Magnus Per Brahe dog branlös.1930 gick Skokloster över till Per Brahes systerson Fredrik von Essen. Hans son överlät slottet till staten för 25 miljoner kr 1967. I Skoklosters samlingar finns 1000 tavlor från 1400-talet och framåt. Det finns även tre rustkammare, bland annat Wrangels egen med 750 jaktbössor och 150 pistoler som kan ses i specialinrett rum. Slottet har praktfulla våningar med gyllenläder som tapeter och konstfullt utsmyckade tak. I en av korridorerna står Karl XIV Johans uppstoppade häst Andalous. Skokloster blev det största privata slott som någonsin har byggts i Sverige. Slottet håller sig även med ett spöke. Det sägs att Christina Charlotta Piper vankar omkring och man kan höra hennes frasande klänning.

Resan fortsatte mot Sigtuna, Sveriges äldsta stad. Här fick vi lite tid att gå runt på egen hand. Dagens sista stopp gjordes i utkanten av Uppsala för att se om Upplands landskapsblomma Kungsängsliljan slagit ut. Tyvärr var vi lite för tidiga. Vi checkade in på Elite Hotel Academia. Dagen avslutades med gemensam middag.

Tisdag började med en rundtur i Uppsala centrum och en tur upp till Uppsala slott med en promenad runt slottet. Vi hade en hänförande utsikt över staden och den botaniska trädgården. Vi såg också den stora Gunillaklockan som skänktes av Johan III:s maka, drottning Gunilla. Vi fortsatte mot Linnés Hammarby. Som vanligt togs vi emot av kunnig och intressant guide som var klädd i tidsenlig kostym.

image92y5s.png

Vår guide berättade om trädgården och huset där familjen bott och tagit emot studenter och andra gäster. Carl von Linné var biolog, läkare, geolog och zoolog. Han hade en motståndare som tyckte att Linnés sexualsystem över växtriket var oanständigt. Linnés hämnd var att namnge en växt som var illaluktande och ful med motståndarens namn. Vi lämnar Uppsala och reser mot Östhammar för en liten rundtur i den lilla orten innan vi fortsätter mot Öregrund. I det härliga vädret kunde vi sitta ute och äta lunch och njuta över havsutsikten. Efter en skön paus fortsatta vi mot Gamla Uppsala och Uppsala högar. Den gamla kyrkan är från 1100-talet och här fanns den första ärkebiskopen.

Vi kom lite sent men den vänlige kyrkvaktmästaren låste upp silverskåpet så vi fick se klenoderna som fanns bl a nattvardskalk från 1300-talet och brudkrona från 1700-talet.

Vi fortsatte in till Uppsala domkyrka. Katedralen är domkyrka i ärkestiftet och rikshelgedom för Svenska kyrkan. Kyrkan är den största kyrkan i Norden och är lika hög som den är lång. Den är full av kyrkoskatter bl a det förgyllda skrinet med Erik den heliges reliker. Gustav Vasa, Johan III och deras gemåler, Carl von Linné och Nathan Söderblom är begravda i Uppsala domkyrka. Domkyrkan är av gammal hävd en av landets kröningskyrkor och här har de flesta svenska monarker krönts sedan år 1441. Dagen avslutades med gemensam middag.

Onsdag morgon lämnar vi Uppsala för att åka söderut. Vi hinner notera att Uppsala är en cykelstad. Det är cyklar överallt. Även lokaltrafiken med bussar och pendeltåg är tät. Ett av pendeltågen kallas ”Upptåget”. Vi ser också nybyggnation i centrum. För att få en lägenhet på 4 rum och kök ligger kostnaden på 7 miljoner. Ganska så dyrt. Vi passerade Ovandals berömda kafé och restaurang Flustret. Vi fortsätter mot Norrtälje och Vaxholm. Gustav II Adolf grundade Norrtälje och inte långs härifrån ligger Kapellskär som Finlandstrafiken utgår från. I Vaxholm fick vi en lång och skön lunchpaus. Det smakar extra bra att sitta och äta lunch utomhus. Vi fortsatte mot Mariestad med en paus i Arboga. Resan gick dessa dagar genom ett Sverige när det är som vackrast. Överallt såg vi vitsippsbackar, körsbärsträd och hägg i full blom.

Vi tackade Berthold Helgesson som varit vår intressante och kunniga reseguide och Egon Lagerkvist som varit suverän busschaufför. Vi tackade även Kjell Hedström och Kauko Hokkinen som varit ansvariga arrangörer för den trevliga och underhållande resan.

Ewa Colliander