Berättarcafé 2024

Berättarcafé 17 april 2024

Ungefär 40 personer hade samlats vid dagens berättarcafé. Tord Mårtensson hälsade Jesper Persson välkommen och öppnade upp för Jesper att dela med sig av historien om kvarnstensgruvan i Lugnås. Även om de flesta i närheten av Lugnås har besökt gruvan genom skolutflykter eller som turister, är den relativt okänd utanför Skaraborg för den breda massan. Däremot är kvarnstensgruvan välkänd bland geologer över stora delar av världen.

Historien om kvarnstensgruvan sträcker sig tillbaka till 1100-talet, då den först började brytas av munkar. Med tiden växte verksamheten och på 1850-talet var den större än all annan industri i Mariestad sammanlagt. Lugnås hade en dominerande position på marknaden tack vare den rika tillgången på lämplig gnejs, som var rik på fältspat och kaolin. Brytningen utfördes med enkla metoder och redskap i dagbrott eller gruvor, och arbetet var extremt hårt, vilket ledde till att många av de arbetande männen dog unga.

Idag finns det omkring 600 dagbrott och 55 gruvor i berget, varav en är öppen för allmänheten att besöka. Under sommaren erbjuder föreningen Qvarnstensgruvan Minnesfjället guidade turer in i gruvan. Mellan urberget som utgör golv och sandstenen i taket sträcker sig en tidsperiod på 1000 miljoner år. Tanken på sådana enorma tidsavstånd är överväldigande och nästan omöjlig att förstå.

Jesper tackades av med blommor för att ha delat med sig av en spännande och mycket intressant destination som bör besökas åtminstone en gång om året

Berättarcafe 21 februari 2024

SPF Seniorerna i Mariestad hade onsdagen den 21 februari årets första Berättarcafe. 70 medlemmar deltog.

Dagens "hemliga gäst" var Ulf och Marianne Weibull från Sjötorp. De visade film och berättade om en resa de gjort med Narrowboat på engelska kanaler. Narrowboat är en specialbyggd båt speciellt för dessa kanalturer,kanalerna är på vissa ställen mycket smala. Båten var 20 meter lång och 2,5 meter bred. Man bor på båten och kör den själv. De åkte i 8 dagar genom engelska landsbygden, passerade många små pittoreska byar och mindre orter, under låga broar och tunnlar. Såg engelska landskapet med dess  växtlighet, djur o fågleliv, en fantastisk resa och tur med vädret hade dom också.

Ulf och Marianne Weibull med välförtjänt blombukett

Egon Vikström tackade för ett intressant föredrag och överlämnade en blombukett.
Som vanligt berättade Egon sedan om dagens namn "Hilding" och dagens datum. Han berättade om speciella personer med detta namn och händelser detta datum.
Som vanligt serverades fika med mycket goda och egenhändigt gjorda smörgåsar.

Efter att vi låtit oss väl smaka avslutades mötet med lottdragning.