Resor vi gjorde 2023

Stockholm med Änglagård och Julmarknad december 2023

I lite disigt grått vinterväder startade vår resa mot Stockholm. Bussen stannade för lunchpaus på Dinners i Enköping. Framme i huvudstaden gick resan direkt till Östermalm och Hovstallet med  julmarknaden. Både utomhus och i de olika lokalerna fanns massor med fina hantverk till försäljning. Här fanns allt från olika handarbeten i skinn, ull och silver till försäljning av fudge i ett otal olika smaker. I ett av stallen stod den vackra sjuglasvagnen och övriga paradvagnar som används vid olika ceremoniella tillfällen som statsbesök, riksmötets öppnande och då Kungen tar emot nya ambassadörer. Vi fick också se de ståtliga hästarna i stallet som var öppet för allmänheten nu under julmarknaden. I Sibyllas garage såg vi några praktfulla bilar av modell äldre men som fortfarande används.

Julmarknaden på Hovstallet

Efter någon timma på marknaden fortsatte vi resan till vårt hotell som låg mittemot Oscarsteatern. Vi fick lite egen tid innan kvällens musikupplevelse Änglagård.

Musikalen baserar sig på Colin Nutleys film Änglagård. Musiken och sångtexterna är skrivna av Fredrik Kempe Manus är av Edward av Sillén och Daniel Réhn. Det är färgglatt och roligt med fantastiska sånger och en stjärnspäckad ensemble med Helen Sjöholm som självklar motor. Hon lyckades som ”Rut” att med stark moralisk indignation skälla ut Fanny och Zac för att de dragit allt möjligt slödder till deras lilla by. Klicka här för  se och höra hur det lät.
Och återigen blir vi lite förälskade i den charmige ”Gottfrid” som spelas med bravur av Tommy Körberg. Om prästen i byn kan vi bara säga att han hade en oerhörd samling svordomar på lager. Han var träffsäkert spelad av Per Svensson. Publiken visslade och ropade och applåderna dånade efter att föreställningen var slut. Mycket glada och nöjda återvände vi till vårt hotell.

Hela ensambeln på scenen
Klicka på länken så kan du se ett kort inslag från föreställningen. Änglagård

Efter en sen och lång frukost fanns det tid för egna utflykter innan hemresa. NK:s julskyltning lockade många. I stora entréhallen snurrade som vanligt en jättelik gran. I ett hörn satt jultomten och myste och barnen stod på kö för att få viska vad de önskade i julklapp. Konserthuset var prytt med medalj av Alfred Nobel och stora banderoller med texten The Nobel Prize. Vår reseledare fick ett mycket intressant och trevligt samtal över en kopp kaffe med en av medlemmarna i Svenska Akademien, nämligen poeten Jila Mossaed.

Vid tretiden på eftermiddagen var det återsamling för hemresa. Vi gjorde ett stopp vid Dinners i Arboga för lite mat och paus för chauffören Göran. När mörkret hade lagt sig var vi åter på hemmaplan.

Stort och varmt tack till Bengt Johansson som ordnat resan och tack Göran från MK-Buss som körde lugnt och bra.

Ewa Colliander

Stockholms slott och Åland 9-10 maj 2023

Resan genomfördes 9-10 maj 2023 och inleddes med besök och guidning på Stockholms slott. Därefter klev sällskapet ombord på Viking Cinderella och ägnade överfarten till Åland åt god mat och trevligt sällskap. För de som önskade gick det också att få danslektioner av Tony Irving, vilket var populärt.
Söndagen ägnades åt stillsäm båtfärd genom skärgården och bussresa hem.

Sommarresa till Hunneberg 26 juni 2023

SPF seniorerna Mariestad hade den 26/6 en dagsresa med buss i Västergötland.48 medlemmar deltog denna vackra sommardag. Första stoppet gjordes i Skara, på Jula Konsthotell. Där åt vi en god fisklunch och tittade på konst. Där finns många fina originaltavlor av kända svenska konstnärer som ex. Zorn, Liljefors och Carl Larsson.
                                             Under resan fick vi utlopp för vårt konstintresse.                                                                    (OBS bilden är ett montage)

Resan fortsatte sedan till Västra Tunhems kyrka, där Maria Liljefors guidade oss runt på kyrkogården och inne i kyrkan. Hon berättade anekdoter om folk som låg i gravarna. Det var om präster, björnjägare, olyckor m.m. Inne i Kyrkan fanns många kulturskatter. Västra Tunhemsbygden är rik på kulturminnen, där finns ca 500 olika minnen.
  image8zet4.png    imagezvdcl.png

Nästa stopp var Kungajaktmuseet på Hunneberg. Där fanns många uppstoppade djur från vår fauna och flora. En uppstoppad älg som vår nuvarande kung lär ha skjutit.

Resan fortsatte till en skvaltkvarn. Några eldsjälar har byggt denna efter gamla ritningar. Skvaltkvarnar fanns redan för 1000 år sedan. Resan avslutades med besök på Västra Tunhems hembygdsgård, där vi fick kaffe, smörgås o kaka .Vi fick också se en film om skvaltkvarnens funktion och om kalkbrytning som hade förekommit på Hunneberg. Mätta belåtna och fulla med information återvände vi till Mariestad.

Ett stort tack till Tord Mårtensson och hans assistent Kauko Hokkinen som fixat denna trevliga utflykt.

Länk till resebroshyren->

Hemliga resan 9 augusti 2023

Årets hemliga resa gick till Skomuseet i Kumla därefter lunch på Svampen vidare till Nobelmuseet i Karlskoga. Där fick vi en intressant guidning. Ett stopp vid Nysunds kyrka hanns också med.
Trots det regniga vädret blev resan lyckad.