Fågelskådnings vid Tegelängen

Ett referat från SPF Seniorernas utflykt till Tegelängen 2023-05-17

Vi var några stycken medlemmar som träffades i Alhagen och sedan vandrade ner till Tegelängen. Där träffade vi Jan Kruse som är med i Mariestads Fågelklubb. Jan berättade lite om fågellivet i och runt Tegelängen. Den 6 maj gjordes en inventering av antalet arter vid Tegelängstornet. Vi kunde se listan som innehöll 82 olika fågelarter. En del av dessa fanns inte på plats just denna kväll och en del har flyttat vidare norrut för att häcka.
  imagef0sx.png

Fågelklubbens medlemmar hade med sig fina tubkikare som vi fick möjlighet att låna för att upptäcka fågellivet på nära håll. Vi såg flera olika sorters gäss med en rad gässlingar efter sig på strandängen. På den lilla ön mitt i Tegelängssjön fanns flera olika måsarter. Vi såg både tofsvipa, rödbena, strandskata och sothöns. En raritet var de vackra kustpiparna som strövade utmed strandkanten. I en del av sjön svävade ett majestätiskt svanpar omkring och såg högfärdiga ut. En skrake kom smygande i sjön och det blev ett fasligt liv i måsarna som anföll som reaplan tills skarven beslöt sig för att lämna platsen.

Vilken fantastisk plats Tegelängen är och så nära Mariestads centrum. Vi tackade Jan Kruse för all intressant information och bad om att få återkomma nästa vår.