2019 Resor

SPF Seniorernas resa Tyska Guldkorn 2019-09-01

Tidigt på söndag morgon började vår resa mot Tyskland. Resan gick via färjorna Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden. På kvällen var vi framme i Hanstedt och åt gemensam middag.

imagekne4g.png   imaget09p.png

Måndag morgon körde bussen oss till Lüneburgheden. Vi fick en trevlig tur med hästskjuts i naturskyddsparken. Tidigare var biskötsel och fårbete viktiga näringar på heden. Vi besökte Lünebergheden när den är som vackrast och ljungen står i blom. Vi besökte även byn Wilsede som består av en mängd gamla hus och ett museum som visar hur man levde förr.

Resan fortsatte till fågelparken i Walsrode. I parken finns över 700 olika arter och 4000 fåglar. Fågelshowen var självklart fantastisk. Örnar, falkar, röda ibisfåglar och papegojor flög över oss.

På kvällen kom vi till Hannover och vårt hotell för resterande dagar.

På tisdagen blev det bussresa till Bad Karlshaven för att gå på båten för en tur på floden Weser. De flesta föredrog att sitta på soldäck där det fläktade skönt. Efter båtresan fortsatte vi med buss till Höxter. Höxter är en av de gamla hansastäderna.  Här fick vi tid att promenera runt bland de vackra korsvirkeshusen.

Nästa stopp på vår resa var staden Hameln som också kallas råttfångarstaden. Namnet kommer från Bröderna Grimms saga om Råttfångaren. Man kunde se råttor avbildade på gatstenar bl a.

Vi återvände till Hannover och gjorde en liten rundtur i stadens centrum.

Onsdag morgon startade resan mot gamla Östtyskland. Vi stannade vid Hessendamm där ett vakttorn fortfarande står kvar. Vi kunde gå från tidigare Västtyskland förbi tornet och över området som var gräns till Östtyskland. Åter i bussen fortsatte resan till Wernigerode. Återigen en stad med vackra gamla hus. Efter lite paus gick vi till stationen där det gamla ångloket med ett antal vagnar väntade på att föra oss till Hartz.

Vid station Drei-Annen-Hohne kunde vi byta tåget mot vår väntande buss. Nästa stopp var i staden Goslar där vi fick tid för lunch och lite strövtåg. Nära busshållplatsen ligger kejsarpalatset med sina två ståtliga kopparstatyer som föreställer Kejsar Wilhelm I och Henrik I som grundade staden. Goslar är också en hansastad. Den gamla stadskärnan tillhör Unescos världsarv. Klockan 15 lyssnade vi på klockspelet i rådhuset. Luckorna öppnade sig och ut vandrade träfigurer som föreställde bl a olika yrkesgrupper.

Bussen återvände till Hannover för middag sista kvällen för den här resan.

På torsdag startade vi extra tidigt för den 90 mil långa hemresan. Vi hade lite tur och kom med de olika färjorna utan att behöva vänta.

Under hela resan var Berthold Helgesson vår guide och Anders Larsson vår busschaufför.

Tord Mårtensson tackade Berthold för trevlig guidning och Anders för lugn och säker körning.

Stort tack även till Tord och Kauko som arrangerat den trevliga resan.