Aktiviteter (Uppdaterad 20/1 2024)

Föreningen har som ambition att erbjuda medlemmarna många olika sorters aktiviteter, så att alla ska kunna hitta något som passar. Vi håller oftast till i Axelsbergs seniorboende, Axelsbergs torg 3.
(För mer detaljer se respektive rubrik under Program.)

Kärnan i vår verksamhet för medlemmarna är Medlemsträffarna, då trevlig underhållning (som varierar från gång till gång) och intressant information varvas med kaffe med dopp (oftast smörgås) till självkostnadspris. Dessa träffar är ett utmärkt tillfälle att lära känna nya vänner och prata en stund under trivsamma former, kanske över ett glas vin till självkostnadspris. På medlemsträffarna kan man också anmäla sig till olika aktiviteter såsom studiebesök och resor där deltagarantalet är begränsat. Oftast är det dock säkrast att ringa och anmäla sig så fort som möjligt, eftersom platserna fort går åt.

Öppna träffar är mer inriktade på enbart information om olika intressanta ämnen. De öppna träffarna är öppna för alla, inte enbart för medlemmar. Du kan ta med dig en vän eller två som får se hur vi har det.

Studiebesöken kan variera både i upplägg och tidsåtgång beroende  på målet. De sker ibland på dagtid men även ibland på kvällstid, om det passar bättre för ändamålet.

En eller ett par resor, oftast heldagar, försöker vi hinna med varje termin med besök på intressanta platser. Genom samarbete med vår systerförening i Fruängen-Älvsjö kan vi numera erbjuda flera resor. Medlemmarna har också tillgång till resor via Reseskaparna och andra arrangörer som vi samarbetar med, vilka också erbjuder lite längre resor.

Vi har också återkommande aktiviteter både inomhus och utomhus.

Friskvårdsaktiviteter
Sedan Seniorhälsan startade sin verksamhet i Axelsberg hösten 2018 hänvisar vi våra medlemmar till deras olika gympapass, som är öppna för alla och avgiftsfria.

Vi fortsätter med friskvård utomhus i form av vandring och promenad/stavgång i närområdet (varje vecka) samt även det vi kallar "Långvandring" (sista måndagen i varje månad), där vandringen sker med utgångspunkt från någon station i SLs linjenät i olika områden varje gång. Under vår och höst - och även sommaren - spelar vi boule så snart vädret tillåter på banorna bakom Axelsbergs vårdcentral.

Vi bedriver också cirkelverksamhet, där vi har två bokcirklar igång. Hägerstens historia, "Stick & Sy" och vävning är andra rubriker.

Möjlighet att lära sig hur man kan få nytta och glädje av en dator, surfplatta eller smartphone finns också genom samarbete med Seniorhälsans IT-stöd i Axelsberg, Studieförbundet Vuxenskolan m.fl.

Vi arrangerar också tre pubaftnar/SPFkvällar och vi fortsätter med lunchträffar varje månad. Lunchträffarna fortsätter även under sommaren, då vi också  ordnar tre fikatillfällen för social samvaro.

Klicka här för att se en sammanställning av lunchträffarnas tillkomst och utveckling från den blygsamma starten 2011 fram till föreningens 50-årsjubileum 2016.

Själen får sitt också i form av "Sällskap på museum" och "Sällskap på teater". vårt ombud.
-----------------------------------------------------------------------

Tips och idéer
Styrelsen välkomnar nya tips och idéer. Kanske någon av er kan leda en studeicirkel, hålla ett föredrag, berätta reseminnen eller dylikt. Det finns säkert många förmågor bland er alla. Kontakta någon i styrelsen här via hemsidan eller personligen vid något månadsmöte eller annan aktivitet.