Historik SPF Seniorerna Nolaskogs

Historik för SPF Nolaskogs

SPF:s verksamhet inom Örnsköldsviks nuvarande kommun startade den 25 januari 1974. Detta år hade dåvarande distrikts ordföranden Erik Söderqvist från Härnösand kallat till ett möte i Örnsköldsvik. Till detta möte var ett antal personer inbjudna att delta bl.a. Christoffer Persson från Nätra, Harald Ahlmark från Arnäsvall, Eva Rosenblom, Idbyn, Signe Lehto från Arnäsvall och Elof Strandberg från Örnsköldsvik.

Vid mötet beslöts att bilda en interimkommitté för kallande till ett möte för att bilda en pensionärsförening i Ö-vik. Måndagen den 18 februari hölls ett möte i Ö-viks församlingshem. Där valdes en styrelse bestående av Christoffer Persson ordf, Signe Lehto sekreterare, Margareta Afvander kassör. Övriga ledamöter blev Elof Strandberg Ö-vik och Carl Jonsson, Högbyn, Arnäsvall.

Detta är det möte som får anses som starten av Nolaskogs Pensionärsförening.

Vid första styrelse mötet den 21 jan.1975 noterades att medlemstalet var 70 personer.

Medlemsavgiften var då 10 kr per medlem och år.

Vid styrelsemöte den 16 april 1975 föredrogs en skrivelse där det framkom att riksförbundet startat en tidning. Den skulle utkomma med 4 nummer per år och prenumerationen kostade 6 kr.

Under åren framåt har flera lokalavdelningar bildats bland annat i Anundsjö, Nätra, Gideå och Arnäs. Ursprungsföreningen som bildades i nuvarande centralorten Ö-vik fick namnet SPF Nolaskogs mednr. 211 hos riksorganisationen.

Både medlemsutvecklingen och föreningens verksamhet har under åren vuxit starkt. Den 31 december 2016 var det 730 medlemmar i föreningen.

Föreningen har under hela sin verksamma tid arbetat för att skapa bättre förhållanden för de äldre i vårt samhälle. SPF har varit en starkt pådrivande kraft i KPR, som är det organ där pensionärsföreningen kan framföra sina synpunkter i den kommunala verksamheten. På motsvarande sätt finns LPR i det landstingsstyrda sammanhanget.

SPFs målsättning var redan från början att skapa trivsamma sammankomster där ingen medlem skulle kännas sig utanför. Den utan jämförelse mest markerade aspekten av SPF som pensionsrörelse är den gemenskapsvårdande funktionen.

I SPF skall ingen behöva känna sig ensam.

Välkommen!