Rapport från månadsträff 8 januari 2024

ULF ”BOA”Eklund från Tidningen 7
gladde SPF Seniorerna Nolaskogs!

Ordf. Leif Persson hälsade den fullsatta lokalen välkomna till årets första månadsmöte.

Han presenterade Jörgen Holmberg som delgav oss Örnsköldsviks Teaterförenings vårprogram på Folkan Teatern. Det var hela 14st. föreställningar som speglade allehanda genrer som : Riksteatern, Kulturhuset, Arkadia, Skottes Musikteater, Jacke Sjödin, Teater V-Norrland samt Petrén Kulturproduktion.

Så var det dags för dagens huvudperson att inta scenen. Ulf ”BOA” Eklund chefredaktör på Tidningen 7. Ulf presenterade sig själv enkelt och humoristiskt och berättade även sagan om hur smeknamnet ”BOA”kom till! På den vägen är det och BOA har ju varit med ända sedan ÖA-tiden, där han var sportchef och innan han ”gick över ” till Tidningen 7 år 2006. Ulf hade fått förfrågan om det nya jobbet som chefredaktör från bland annat Ågrenshuset, som är en av huvudägarna av Tidningen 7 - han tog steget! Ulf berättade om intresset som fanns för att starta ett komplement till

Ortstidningen ÖA och hur svårt det historiskt hade varit tidigare att en sådan tidning skulle leva vidare. Nu blev var det verklighet och tidningen 7 kommer ut en gång i veckan och tanken är att den skall leva minst tills nästa nummer utkommer. Åren har gått och Pandemin till trots, så mår tidningen utmärkt i dags dato.

- Det var ju en besvärlig tid när alla evenemangsannonser uteblev under Pandemin, konstaterade den gode Ulf! Han visade och kommenterade så ett alldeles utmärkt bildspel, där 7ans alla tjänster i all tydlighet framkom!

Enligt Orvestos senaste mätningar så läses tidningen av hela 33 000 personer, en siffra som talar sitt tydliga språk!

En trivsam frågestund avlutade Ulf ”BOA” Eklunds enkla, klara och humoristiska presentation om Tidningen 7.

”Gunsan” Östlund, vår egen ”gympafröken,” fick oss så på fötter och det gjorde att efterföljande kaffe med goda smörgåsar smakade förträffligt!

Den klassiska lotteridragningen förrättades av Ingegerd och Leif och nämnas kan att första vinsten var en Helårsprenumeration av Tidningen 7, hemsänd till valfri ort i Sverige!

Nästa möter blir den 12 februari som är föreningens årsmöte! / Hans Nordin