2026-02-02 Stavgång

Inger Fredriksson valde Ryds kyrkoruin som mål vid stavgången den andra februari


Vid SPF Seniorerna Skövdes ”Stavgång med Inger”, valde Inger Fredriksson Ryds kyrkoruin som dagens mål. 

Vid Skaraborgs Sjukhus tog vi in på Västra Götalandsregionens Blå Promenadslinga, som går i ett kamelandskap med getaryggar och dödisgropar och med flera skyltar berättande om naturen och dess helande verkan på stressade människor. 

Vid målet, Ryds kyrkoruin, var snön jungfrulig och lätta flingor singlade i luften och la sig på den gamla kyrkans murar. Idag var det Kyndelsmässodagen och Ingvar berättade att man förr tände ljus (kyndel) för att skynda på vårens ankomst. Det var också Lille-Jul då kvinnfolket, för att göra slut på julens bullar och pepparkakor, samlades till kafferep. 

Stavgångarna samlades till sitt naturfika med både kaffedoft och mycket prat - ett riktigt trivsamt kafferep!

Text och bild: Jan Eric Fasth