Tips för att må bra på äldre dagar

Aktiv som äldre
Det går att träna i alla åldrar, även efter 90 års ålder, har forskningen visat! Regelbunden fysisk aktivitet förhindrar onödig nedsättning av kroppens funktioner och ger glädje, psykisk stimulans och ökad livskvalitet. Man blir ofta en smula stelare med åren. En orsak till stelhet kan vara inaktivitet. Rörlighetsträning innebär att man försöker bibehålla rörligheten i alla leder. Då går
det enklare att klara de dagliga aktiviteterna som att klä på sig, sköta sin hygien, sitt hem med mera.

Bättra på konditionen
Man tränar konditionen bland annat genom promenader. Att promenera är också viktig belastningsträning för skelettet. Att orka med vardagslivet och ha marginal till att göra annat är viktigt för att må bra och känn sig nöjd. Gå med spänstiga steg och tänk på hållningen!

Öka muskelstyrkan
Man tränar muskelstyrkan i benen genom att till exempel resa sig från stolen utan att ta hjälp av armarna. Gång i trappor är ett annat sätt och ger bra konditionsträning. För att kunna hålla tätt är det viktigt med knipövningar för bäckenbottenmuskulaturen. Lika viktigt är det med knipövningar för sätesmuskulaturen – man sitter gärna mer när man blir äldre. Att träna bukmusklerna är viktigt för ryggens stabilitet men också för att kunna hosta upp slem vid förkylning och kunna krysta vid toalettbesök. Koordination och balans Att gör flera saker samtidigt tränar nerv- och muskelfunktionen. När man lär in rörelserna övas samtidigt koncentrationen. Koordinationsträning ger upphov till många glada skratt. Risken att falla minskas av balansträning. Stå på ett ben och se hur många sekunder du klarar.

Cirkulation
Man kan träna cirkulationen i fötter och ben. Sitter man en längre stund är det viktigt att då och då trampa ordentligt med fötterna. På andra sidan finner du förslag på rörelser. Vik papperet till en triangel och ställ den på bordet. Att träna regelbundet är viktigt. Att träna tillsammans med andra är roligt.